I tre månaders tid arbetade Miyase Atay med att skapa böcker. 52 stycken för att vara exakt, med text, bilder, färger och roliga emojis i – för att mottagarna, tvåorna på Enbacksskolan, skulle få sin läsglädje väckt.

I fyra år har Läsplogen arrangerats i Tensta – ett pris som kan gå till grundskoleelver som gör olika läsfrämjande insatser i närområdet – och Miyase ville bidra så mycket som möjligt under tävlingens gång, berättar hon.

– När jag var liten tyckte jag inte om böcker som inte hade färg eller bild, och jag vet att barn snabbt blir uttråkade, så jag tyckte det var en bra idé att göra egna böcker. De handlade om varför det är viktigt med läsning och vad som händer med en när man läser. Barnen tyckte väldigt mycket om dem, så det var lyckat, säger Miyase Atay.

I tre månaders tid gjorde Miyase Atay böcker för hand till tvåorna på skolan.

I tre månaders tid gjorde Miyase Atay böcker för hand till tvåorna på skolan.

Malin Lövkvist

Viktigt att det blir av

Själv går Miyase i sjuan på Enbacksskolan, och brinner för läsning även utanför tävlingssammanhang, berättar hon.

– Det är så viktigt, dels för språkutvecklingen men också för att lära sig nya saker. Det är verkligen en stor värld som öppnas när man väl får upp ögonen för läsning, och det gäller att bli uppmuntrad och inspirerad redan från ung ålder, säger hon.

Det var av den anledningen hon kom på att hon skulle arrangera en enkät till årskurs två på skolan, där de fick svara på frågor om vilken typ av böcker de gillar mest.

Hon bad eleverna att rangordna sina favoritgenrer och sedan gav hon enkätsvaren till deras lärare – så att de skulle kunna använda sig av resultaten.

– Det allra viktigaste är ju faktiskt att man läser och inte vad man läser. Det blir lättare att hålla fokus om man faktiskt läser något man tycker är roligt och spännande, jag ville se till att barnen skulle få så bra förutsättningar som möjligt för att fastna för läsning, säger Miyase.

Miyase Atay är även hon en flitig läsare, och uppskattar att hon läser 20–30 böcker per år.

Miyase Atay är även hon en flitig läsare, och uppskattar att hon läser 20–30 böcker per år.

Malin Lövkvist

Viktigt med inlevelse

Miyase har även arrangerat högläsning för ettorna i sin skola, och för två förskolor i området, där hon själv gick när hon var liten.

– Det är viktigt att läsa med inlevelse. Jag försöker se till att göra olika röster för olika karaktärer, så att barnen faktiskt blir engagerade. Jag brukar själv tänka i olika röster när jag läser – det gör berättelsen så mycket mer levande, säger hon.

Sportlovet ägnades också åt läsfrämjande. Varje dag gick Miyase först till simhallen för att gå en simkurs, sedan fixade hon utebibbla för eleverna på fritids så att de skollediga barnen skulle läsa på lovet också.

Hon arrangerade också en tävling för ettorna i sin skola under samma lov, där de fick läsa så många böcker de kunde. Efter att de läst en bok skulle de fylla i ett papper som Miyase ordnat där de fick svara på frågor om boken, för att hon skulle kunna se att de faktiskt läst.

– Sedan ordnade jag pris till vinnarna, de fick böcker och några uppmuntrande ord, berättar hon.

Delar av de 3 500 kronorna ska Miyase Atay skänka till välgörenhet, andra delar ska hon spara åt sig själv.

Delar av de 3 500 kronorna ska Miyase Atay skänka till välgörenhet, andra delar ska hon spara åt sig själv.

Malin Lövkvist

Prisas

Den 23 april delades Läsplogen slutligen ut, för fjärde året. Priset delades mellan tre bidrag från två skolor i Tensta, där Miyase var en av vinnarna.

Hon har "med en bred palett i sin läsfrämjarinsats varit en uppfinningsrik och uthållig urkraft och som samtidigt visat att också den som arbetar ensam gör väl i att ta hjälp av andra", enligt juryns motivering.

Miyase fick 3 500 kronor för sina insatser.

– Jag blev så glad och stolt. Jag ska skänka delar av summan till hemlösa, både i Sverige och i Turkiet. Lite ska jag dock spara till mig själv, säger hon.

Framtiden då? Snart 14-åriga Miyase vet redan vad hon vill göra.

– Jag ska bli lärare! Antingen i mellanstadiet eller högstadiet. Jag tycker det är så kul att hitta på nya kreativa lösningar för att göra det roligare för barn att lära sig saker. Om man själv är glad och energisk när man lär ut blir det så mycket enklare att ta in information, säger hon.