Som Mitt i har skrivit tidigare byggs Vasagatan om för att ge mer plats åt gående och cyklister. Målet är att skapa en levande stadsgata med bredare trottoarer, säkrare cykelbanor, mer sittplatser och totalt 67 nya träd som ska bilda en allé längs gatan.

https://www.mitti.se/vasastandirekt/talamod-kravs-i-trafiken-pa-vasagatan-man-far-bita-ihop/reptjb!972JS3eCOLTXXlbwLX6AUg/

Men under byggtiden krävs tålamod – från alla trafikanter. Bilister och cyklister samsas om ett körfält. När tidningen var på Vasagatan förra veckan och pratade med folk var det samlade intrycket att man har överseende.

– Det är lite rörigt och svårt att komma fram men det kommer att bli fint när det är klart, sa cyklisten Julia Cassel, 25.

Tydligare med linjer

Under natten till i dag, fredag, målades det gula streck i körfältet för att markera var man ska cykla respektive köra bil. Cyklisterna har fått lite mer plats och cykelfälten är mellan 0,7 och 1,3 meter breda, beroende på vad som har varit möjligt. Man passade även på att minska avspärrningarna för arbetsområdena mellan Vasaplan och Centralplan/taxiplatsen samt vid Tegelbacken.

– Vår projektledare har provcyklat nu på morgonen och tycker att det fungerade bra. Samtidigt är det viktigt att påtala att det är fortsatt trångt på gatan och att alla behöver hålla extra uppsikt, säger Anette Ullskog på trafikkontoret.

https://www.mitti.se/nyheter/forsta-delen-av-nya-vasagatan-klar-firades-med-tradplantering/repsld!VZ7yzwiXkDYA3C3iRI0ZA/

Sommaren 2021 ska de arbeten som nu pågår vara klara och i september 2022 är planen att allt jobb med Vasagatan ska vara färdigt.