Hösten 2018 valde Liza Eriksson en tillvalskurs i entreprenörsskap på Nacka gymnasium. Där träffade hon Clara Lidman och tillsammans startade de Redlocker som ett UF-företag. 

– Vi har båda suttit på toaletter och inte haft mensskydd och tvingats lägga toalettpapper i trosorna. Vi vet att många upplever det som obehagligt att gå och fråga någon eller att gå och handla mensskydd och kanske går hem från skolan i stället, säger Liza Eriksson.

Utmålade som radikala feminister

I snitt 300 tamponger om året används i varje automat som Redlocker sätter upp.

I snitt 300 tamponger om året används i varje automat som Redlocker sätter upp.

Pressbild

Men succén var inte självklar från början. 

– I början när vi presenterade vår produkt var det många som sa: ”Då borde vi ju erbjuda rakhyvlar också." De tänkte att vi var radikala feminister. Men marknaden har mognat och är betydligt mer jämställd, säger Liza Eriksson.

Hösten 2019 gjordes företaget om till ett aktiebolag och två år senare var de med i ”Draknästet” i SVT. Programmet där entreprenörer försöker övertyga en grupp investerare och riskapitalister – Drakarna – om sin affärsidé. De var ensamma om att övertyga samtliga fem drakar.

– Jag och Clara är fortfarande majoritetsägare men har sålt av andelar till sju externa ägare, säger Liza Eriksson.

Sprids längs vägarna

Nu när de med i SVT:s uppföljning ”Draknästet – vad hände sen” finns drygt 2 000 röda automater spridda utanför Nacka gymnasium. Exempelvis på Eklidens skola, Drottning Blankas gymnasieskola, Jumpyard i Nacka Forum och Restaurang J. De har också spritts till Bauhaus alla varuhus i Sverige, mobiloperatören Tre, till övriga nordiska länder samt Estland, Tyskland och England. Företaget har kontor vid Hornstull, sex heltidsanställda, fyra på halvtid och laddar för en större etablering i ett annat land inom kort.

Liza Eriksson tillsammans med Preems varumärkesspecialist Helena Hammarström och Redlockers försäljningschef Petra Runvik när Redlocker satte upp en automat på Preems station i Bålsta nyligen.

Liza Eriksson tillsammans med Preems varumärkesspecialist Helena Hammarström och Redlockers försäljningschef Petra Runvik när Redlocker satte upp en automat på Preems station i Bålsta nyligen.

Pressbild

Men först ska automater sättas upp på Preemmacken på Vattenverksvägen i Nacka och företagets övriga 99 bemannade stationer i landet de kommande veckorna.

– Vi har automater på stängda arbetsplatser och skolor och mer offentliga platser som bibliotek och badhus. Men inget som når samma bredd som Preem gör – alla som någon gång stannar och tankar eller har vägen som sin arbetsplats, säger Liza Eriksson.

"Samma som tvål och toapapper"

Tampongautomaterna ses mer och mer som en naturlig del på toaletterna.

– Preem säljer ju mensskydd i sin butik men man förstår att det handlar om tillgängligheten för sina gäster på samma sätt som man har tvål och toalettpapper på toaletterna, Liza Karlsson.