Det är frun som lagar och köper all mat, konstaterar han och säger att det inte är något att dölja, men blir ändå lite stirrig i blicken.

Det känns en gnutta ironiskt eftersom han har bäst koll på matpriser i hela Sverige. Mannen i fråga är medias nya älskling. Anders Tegnell hade sin landsfaderstid under pandemin, Joakim Paasikivi har sin med kriget i Ukraina. Men den senaste tiden har även Ulf Mazur seglat upp som en kandidat att bli Sveriges nya husguru.

Vi träffar honom i hans lägenhet i Minneberg. Den är fin men anspråkslös – tills den stora sammetsfåtöljen uppenbarar sig i vardagsrummet.

Napoleons kröningsstol i vardagsrummet

– Det är en kopia av Napoleons kröningsstol. Det finns bara tre eller fyra i hela världen. Den är från mitten av 1800-talet och har varit i min frus släkt sen dess.

Passande för kejsaren av matpriser.

Grafer och staplar ner på minsta lilla bregottpakets-nivå flashar förbi när han ska visa oss hur hans livsverk Matpriskollen fungerar. Det är svårt att hänga med – i databasen matas miljontals matpriser in, varje vecka.

– Jag lägger 5-6 timmar på att kolla på dem här varje dag, säger Ulf.

Matpriskollen jämför butikernas priser och ställer dem mot varandra. Mest känd är den för sina kartläggningar av hur priserna skjutit i höjden under inflationen.

– Vi trodde först att alla butiker skulle tycka att det var bra. Men de är rädda för att bli jämförda, eftersom det ökar konkurrensen, säger Ulf.

 "Det är en kopia av Napoleons kröningsstol. Det finns bara tre eller fyra i hela världen", säger Ulf och slår sig ner.

"Det är en kopia av Napoleons kröningsstol. Det finns bara tre eller fyra i hela världen", säger Ulf och slår sig ner.

Johanna Wallén

"Kunderna gör som jag säger"

Men det är inte för dem Ulf jobbar, utan för kunderna. I tolv år har han väntat på att de ska bli "multilojala" som han kallar det.

– Vi satte upp ett mål 2010 när vi startade om att 50 procent av allt skulle handlas på extrapris. I januari var vi helt plötsligt uppe på över 40 procent. Det har inte hänt något liknande i dagligvarubranschen tidigare.

Han har svårt att dölja sin belåtenhet.

– Nu gör konsumenterna som jag säger.

Telefonen ringer ett flertal gånger under den dryga timmen intervjun pågår. Men det är ändå en förhållandevis lugn förmiddag för Ulf. Han minns en dag när han gjorde 28 telefonintervjuer och var med i 12 direktsändningar – bara efter lunch.

– 2011 firade vi när Expressen skrev om oss. Nu har vi haft 5 000 omnämnanden sedan i höstas, det är helt galet.

Hur mycket jobbar du egentligen?

– Det har varit 80-90 timmar i veckan de senaste månaderna. Men nu är jag nere på 60.

När jag frågar honom hur han orkar blir det tyst i några sekunder. Sedan tar han upp sin telefon och visar ett mejl:

"Hej, jag är väldigt tacksam att denna app finns. Den hjälper mig verkligen att vara ekonomisk, då jag har det oerhört svårt just nu".

Det är skickat klockan 02.41.

– Då fattar man att det inte finns några marginaler. Det är det som upprör mig mest och det som vi försöker göra något åt.

Runt Anders Tegnell bildades en personkult. Han fick sin egen merch i form av t-shirts, tygkassar och muggar prydda med sin strama uppsyn. En del tatuerade till och med in hans ansikte på kroppen.

Tror du att någon kommer tatuera in ditt ansikte på kroppen?

– Nej, nej, nej för guds skull. Det vore det värsta jag kan tänka mig.

Ulf drar sig till minnes en episod från när han jobbade som försäljningschef på ölföretaget Falcon. En dag ringde en man in och sa att han hade streckkoden till en ölburk intatuerad i nacken.

– Då fick jag respekt för tatueringar kan jag säga. Jag tyckte inte det var positivt men vi skickade all merch vi hade till honom.

Kika in i Ulf Mazurs kylskåp. Han har alltid minst ett paket messmör hemma.

Kika in i Ulf Mazurs kylskåp. Han har alltid minst ett paket messmör hemma.

Johanna Wallén