Jämförelsetjänsten Matpriskollens siffror för februari är här – och det är ingen munter syn för konsumenterna.

– Det är inte vad man ville se i början av året. Men nu finns ett tryck från både producenter och butiker om ökade priser, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur till TT.

Andra halvan av 2023 kantades av inbromsade prishöjningar men i januari 2024 skedde ett trendbrott – och nu ökar priserna ännu mer, enligt TT. Produkterna som Matpriskollen valt att jämföra ökade med 0,5 procent jämfört med i januari. I årstakt innebär det en höjning med 2,5 procent.

Upp 40 procent

Av de matvaror som jämförts var ökningen ännu högre, 0,6 procent.

Ett exempel på en vara som bara blir dyrare och dyrare är olivolja, som ökade med 5 procent i februari och hela 40 procent i snitt på ett år. Andra är choklad och te som ökade med 3,8 respektive 2,7 procent i februari.

Däremot har kyckling och fisk blivit lite billigare.

Bland de stora matkedjorna har Axfoods Hemköp och Willys höjt priserna mest sedan årsskiftet, med 1,4 procent. Ica har höjt med 0,9 procent och Coop med 0,4.

Utlovar prissänkningar

Däremot sänker kedjorna priserna något på sina egna märken.

– Konsumenterna efterfrågar allt billigare alternativ i butikerna och detta är kanske ett svar från kedjorna på det, säger Ulf Mazur.

Mycket tyder på att prisstegringen fortsätter i mars och april, enligt Ulf Mazur.

Men det finns ljusglimtar. Ica har utlovat en miljardsatsning på sänkta priser med start i mars och Lidl har redan sänkt priserna på sitt svenska sortiment med minst 20 procent, enligt TT.