Förra veckan presenterade den rödgröna majoriteten förslaget om att stänga av trafiken på delar Sveavägen på helgerna och menade att det ska förhindra fortkörningar och ge gatan folkliv.

– Vi är överens om att det är oordning och stök på Sveavägen. Men att stänga av för all biltrafik är oproportionerligt på en sådan stor väg. Vad händer om stöket flyttar till Birger Jarlsgatan? Ska man stänga ner den med? säger oppositionsrådet Dennis Wedin (M).

– Det känns snarare som en åtgärd för att jävlas med stockholmarna istället för att få ordning och reda i trafiken. Det försvårar för alla som är beroende av bilen för att röra sig.

https://www.mitti.se/nyheter/sveavagen-kan-bli-bilfri-pa-helgerna/repvkn!M4j4ad554JTcCO6d82W2g/

Sveavägen först ut

I budgeten visar styret att de vill minska bilkörandet med 30 procent och att fler gator ska bli bilfria.

Förslaget ska utredas nästa år. Det handlar bland annat om vilka helger som vore lämpliga, vilka sträckor som ska stängas av och hur bilförbudet ska följas. Leveranser och färdtjänst måste till exempel fortfarande komma förbi.

– Vi vill fylla Sveavägen med folkliv, snarare än motorvrål. Genom bilfria helger kan vi skapa utrymme för torghandel, loppisar, uteserveringar, kulturevenemang och julmarknader, sade trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) inför budgetpresentationen.

Boende i området har länge klagat på problem med trafiken och stök i området.

Stadsdelens tidigare ordförande, Petra Gardos Ek (M), har jobbat mycket med frågan genom åren.

– Sveavägen är Stockholms aorta i innerstadstrafiken. Den är otroligt viktig för framkomligheten och för att de boende i området ska kunna ta sig fram utan att belasta trafiken på angränsade småvägar.

https://www.mitti.se/nyheter/stockholms-stad-vidtar-atgarder-infor-stockholm-cruising/repugB!8HsHnV@DGljCWdmZUDCngA/

Hornsgatan en miljözon

Dennis Wedin menar att avstängningen inte är rätt väg att gå och att Hornsgatan är ett positivt exempel på en lösning. När oppositionen presenterar sin skuggbudget kommer fokus att ligga på ekonomi och trygghet.

– När det kommer till trafiken går det att kolla på kreativa moderna lösningar. Vid upprepade ordningsstörningar måste polisen in, något vi lagt upp samarbetsformer för. Moderaterna tror också på ordningsvakter och väktare som staden kan skicka in när polisen inte räcker till och som säkerställer ordning och reda, säger Dennis Wedin.

Hade det här förslaget inte gått igenom under ert tidigare styre med MP?

– Jag tycker nu att man kan se att det givetvis är så att vi hållit emot mer än vad som kanske har märkts i trafikpolitiken. Vänstermajoriteten prioriterar ju mer att försvåra för bilen än för brottslingar i sin första budget.

Hade parkeringarna på Strandvägen varit kvar?

– De arbetar ideologiskt för att få bort bilen från innerstaden. Jag tycker principen bör vara att när man tar bort parkeringsplatser så centralt i stadskärnan ska de ersättas. Helst i garage under jord.