–Vi ville att våra bivaxdukar inte bara skulle vara hållbara, utan också närproducerade, så vi köper bivaxet från Uppsala, säger Gustav Hellekant, som tillsammans med Ebba Ihrsén, Edward Ekelund och Isaac Winitsky driver Bivaxduken UF.

Bivaxdukarna, som ska ersätta plastfolie, har de tillverkat själva. De säljer även gör-det-själv-kit, och braständare som de producerar av överblivet tyg och bivax.

På frågan hur konkurrensen för deras produkter ser ut svarar Gustav Hellekant att det säljs bivaxdukar i några butiker i stan.

–Men våra är snyggare, säger han.

NÄRPRODUCERAT. Gustav Hellekant, Ebba Ihrsén och Isaac Winitsky satsade på hållbart och närproducerat.

NÄRPRODUCERAT. Gustav Hellekant, Ebba Ihrsén och Isaac Winitsky satsade på hållbart och närproducerat.

Jennie Krook

Barns teckningar blir väskor

–Jag är själv hjärtopererad, och ville göra något för Ronald McDonalds Hus. Jag opererades i Lund och då kunde min familj bo där i närheten av mig, tack vare dem, säger Vilda Falk.

Hon har tillsammans med Nova Afsenius, Clara Jansson, Alice Leander och Tove Söderberg startat UF-företaget Happy Tote. De har varit på Huddinge sjukhus och målat teckningar tillsammans med sjuka barn.

Teckningarna har sedan blivit motiv på tygkassar som de säljer till förmån för Ronald McDonalds hus i Huddinge.

Happy Tote har huvudsakligen marknadsförts på sociala medier, men Vilda Falk och Nova Afsenius tycker båda det är givande att få träffa kunder på mässan.

– Men man måste vara snabb när man pitchar, ibland är det lite svårt att få med all information om varför vi vill göra detta, säger Vilda Falk.

HAPPY TOTE. Nora Afsenius och Vilda Falk behövde vara snabba när de pitchade sin produkt.

HAPPY TOTE. Nora Afsenius och Vilda Falk behövde vara snabba när de pitchade sin produkt.

Jennie Krook

Halsband med detalj från förr

Beadseedo UF har fått rejäl fart på sin försäljning. De tillverkar halsband själva, och i varje halsband finns också delar av gamla halsband.

–Vi har efterlyst halsband som folk inte längre använder. Alla nya halsband får en berlock från dem, för att göra dem unika, och för att ge de gamla halsbanden ett nytt liv, säger Mollie Macdowall.

Pepparkakor, spel och raggsockor

För de besökare som letade efter decembermys fanns det gott om produkter. Till exempel sålde Företaget Bakeshapes UF en pepparkaksform som hade formen av Lidingö. Rumble UF hade tagit fram ett helt nytt sällskapsspel, och Miinus UF sålde raggsockor. Det fanns även möjligheter att köpa pyjamasbyxor och beställa ved. Och massa mer.

LIDINGÖFORM. Axel Dahlstedt, Ida Frykhammar, Hugo Victorin, Astrid Edenman och Albert Norrhede sålde pepparkaksformar.

LIDINGÖFORM. Axel Dahlstedt, Ida Frykhammar, Hugo Victorin, Astrid Edenman och Albert Norrhede sålde pepparkaksformar.

Jennie Krook

SÄLLSKAPSSPEL. Rumble är tänkt för de som vill umgås mer utanför mobilen berättade företagarna.

SÄLLSKAPSSPEL. Rumble är tänkt för de som vill umgås mer utanför mobilen berättade företagarna.

Jennie Krook

MIINUS. Raggsockor där storlekarna är markerade med olika färger, så de inte blandas ihop i familjen.

MIINUS. Raggsockor där storlekarna är markerade med olika färger, så de inte blandas ihop i familjen.

Jennie Krook

Under slutet av kvällen blev det prisutdelning, Malin Rosenqvist, näringslivschef på Lidingö stad delade ut priser inom kategorierna bästa affärsidé, bästa hållbarhet och bästa affärsmodell. Därefter delade Anders Öberg från Rotary Lidingö Milles ut tre priser för bästa pitch på draknästet som hölls i oktober.