På trottoaren utanför butiken står en hel flotta med trehjuliga, el-assisterade cyklar redo att provköras. För att komma ut på cykelbanan intill måste man dock ta sig igenom den rad av parkerade bilar som löper som ett pärlband utmed Karlavägen.

– Det är egentligen de som är våra konkurrenter – bilarna. Inte andra tillverkare av cyklar, säger Mats Porle och slår ut med armen mot de blanka karosserna.

Backa bandet 11 år. Då jobbade han som aktiemäklare, och hade länge känt att han ville göra något annat. Vid den tiden började barnen bli för stora för att sitta i barnvagnen. Men eftersom de hade tvillingar var det inte helt lätt att få med dem på cykeln.

Där såddes ett frö till förändring, både privat och profesionellt.

– Vi var i Köpenhamn och jag såg de här transportcyklarna på gatorna och insåg att det var så här jag skulle kunna cykla med barnen.

Mats Porle lämnade finansbranschen och satsade allt på trehjulingar.

Mats Porle lämnade finansbranschen och satsade allt på trehjulingar.

Johan Sjölund

Det dröjde inte länge förrän han började se potential till förädling av konceptet. Mats insåg att han ville ha en smidigare och säkrare cykel, med bättre komponenter. Hellre en cykel med flexibelt lastutrymme som är rolig att cykla på även utan last, tänkte han.

Tillsammans med en industridesigner tog han fram en skiss, men det var inte helt lätt att omsätta den i en färdig produkt.

– Jag underskattade gravt hur lång tid det skulle ta. Jag var otroligt naiv och trodde att jag kunde åka med skissen till en svetsfirma.

På en mässa i den globala cykelindustrins säte Taiwan fick han till slut kontakt med en tysk ingenjör som arbetat med elcyklar under lång tid.

Han tillverkar ramarna och beställer alla komponenter, och allt skickas sedan till företaget Samhall utanför Östersund där de färdiga cyklarna byggs ihop.

– De gör ett fantastiskt bra jobb, och de skapar dessutom jobb för personer som har svårt att hitta en plats på arbetsmarknaden.

När Mats började cykla runt på en lastcykel var det flera av hans kompisar som skojade: "Ska du börja jobba på posten nu?"

I dag är det annorlunda, berättar Mats. Nu syns olika former av låd-, last- och familjecyklar utanför förskolor och mataffärer, från förorten till innerstaden.

Till och med på Östermalm, konstaterar han.

– Man hade kunnat tro att det här en trend som hade varit lättare att plocka upp på Södermalm. Men det är ingen trend, det är ett skifte och det pågår i hela Stockholm.

Lokalen på Karlavägen fungerar både som verkstad och showroom.

Lokalen på Karlavägen fungerar både som verkstad och showroom.

Johan Sjölund

Det här skiftet är inte heller drivet av vare sig politiker eller marknadskrafter, menar han. Det handlar inte om ideologi, om höger eller vänster, eller om att ha en stor eller liten plånbok. Det är först och främst en bra lösning på en svår ekvation: att ta sig fram snabbt och bekvämt i en storstad.

– Att köra bil korta sträckor i stan är hopplöst. Det är dyrt, det är krångligt, det är svårt att parkera och om du ska lämna på fotbollsträning kan du räkna med fullständigt kaos.

Under det första året, 2015, sålde Livelo 80 cyklar. Förra året fick 500 ekipage nya ägare, och företaget ligger nu i startgroparna för en expansion. Ett strategiskt läge för en entreprenör, med andra ord.

– En del frågar: "Är det inte dags att sälja företaget nu och börja med något annat?" Det vill jag inte, det är fantastiskt roligt att vara en del i den här utvecklingen där vi ersätter bilen med andra sätt att ta sig fram, och det är roligt att ha hittat något som jag verkligen kan stå för.