Skolverket har släppt en rapport om skolan efter pandemin, som visar på att klyftorna ökat och att de elever som redan hade svårigheter med sin skolgång är de som drabbats hårdast.

Även Berättarministeriet har släppt en rapport, där de tittade närmare på hur pandemin drabbat skolor i socioekonomiskt svagare områden.

Resultaten visade på utmaningar att upprätthålla kvalitén och likvärdigheten, och att områdena drabbats hårt av pandemin.

Kungligt besök

För att informera sig om det hela besökte kronprinsessan Victoria och prins Daniel Berättarministeriet i Husby för ett tag sedan, för att diskutera ämnet med olika berörda personer.

– Det var fantastiskt roligt att få vara med. Jag var imponerad av hur pålästa, kunniga och intresserade kronprinsessparet var. Det var ett väldigt intressant samtal med mycket reflektioner kring resultaten och många frågor om hur saker är för oss som jobbar här, berättar Ulrica Ambrosius.

Hon arbetar på Oxhagsskolan, som ligger vid gränsen mellan Husby och Akalla, och var speciellt inbjuden för att dela sin upplevelse som lärare i området.

Hon berättar att hon delar bilden som kommer fram i rapporterna.

– Jag hade en fyra när pandemin bröt ut, och vi jagade sedan i princip ikapp ända till de slutade sexan. Det var riktigt tufft, säger hon.

Ulrica Ambrosius, längst till vänster, berättar om utmaningarna hon mötte som lärare i Järva under pandemin.

Ulrica Ambrosius, längst till vänster, berättar om utmaningarna hon mötte som lärare i Järva under pandemin.

Kate Gabor

Hårt drabbade

Området ikring skolan var hårt drabbat av pandemin, framför allt precis i början. Människor dog, många var rädda och höll sin barn hemma under en längre.

Lärarna fick jobba hårt för att få eleverna att komma tillbaka till skolan, berättar Ulrica Ambrosius.

– Det var en utmaning. Många av eleverna i våra skolor nöter till exempel bara det svenska språket just i skolan. Det blev väldigt begränsande för många och man kunde sedan märka ett tapp i språkutvecklingen, säger hon, och fortsätter:

– Även det sociala påverkades mycket. Fritidsaktiviteter stängde ner, och man kunde inte åka kommunalt ens med skolan, på utflykter och så. Många av våra elever får bara sådant från skolan, så det blev extra isolerande.

Som tur var hade eleverna på Oxhagsskolan surfplattor som de kunde ta hem och få viss distansundervisning via.

– Det var ett resultat i rapporterna, att lärare efterfrågar mer digital kompetens. Det är viktigt. Det pratade vi också om på mötet. Men så pratade vi mycket om allt bra som händer här också, den starka samhörigheten mellan invånarna och alla goda krafter.

Välkomna till Husby

Efteråt verkade kronprinsessparet mycket nöjda med dagen.

– Jag pratade särskilt med prins Daniel som sa att han kände sig helt uppfylld av hur mycket bra det är som händer i Husby. Han var till exempel väldigt imponerad över hur civilsamhället här fungerar, bland annat när Paludan kom och så många olika krafter gick samman för att dämpa stämningen här, och lyckades.

När mötet var slut hade massa ungdomar och barn samlats utanför ingången till Berättarministeriet, för att få sig en skymt av kungligheterna.

– De var så glada, stod och hejdade, vinkade och sa "välkomna till Husby". Och kronprinsessparet verkade lika glada över att se barnen, säger Ulrica Ambrosius.

Kronprinsessan och prins Daniel skymtar förbi ute på Husby torg.

Kronprinsessan och prins Daniel skymtar förbi ute på Husby torg.

Kate Gabor