Vid ett maktskifte i Göteborg ska priset i kollektivtrafiken gå ner. Det har såväl Socialdemokraterna, Vänsterpartiet som Miljöpartiet lovat sina väljare.

Nu är det dags att bekänna färg.

– Det är korrekt som du beskriver det. Vi är flera partier som har haft lite olika förslag för billigare kollektivtrafik. Sen vad det landar i får vi se, säger Ruben Malmström, pressekreterare för Socialdemokraterna i Göteborg.

Att priset är för högt, särskilt för kortare sträckor inom vallgraven, är det flesta göteborgare överens om.

GöteborgDirekt tog en 90 minuter lång spårvagnstur med vuxenbiljett Zon A genom stan för att kolla resenärernas betalningsmoral. Frågan vi ställde till våra medpassagerare var:

Betalar du på spårvagnen?

– Det beror på. Jag tjuvåker om jag bara ska åka ett par hållplatser, var ett vanligt svar.

Västtrafik uppskattar att var tionde resenär på spårvagnen saknar giltig biljett. Det kan vara en beräkning i underkant. Enligt GöteborgDirekts undersökning är siffran snarare 30 procent. Av 40 tillfrågade resenärer svarade var tredje att de brukar planka på spårvagnen.

– Jag går på gymnasiet och har skolkort som gäller på dagarna. Men jag betalar aldrig annars. Kommer det kontrollanter går jag av, sa en av de yngre resenärerna.

Betalningsmoralen var generellt lägre hos de yngsta resenärerna. Majoriteten av de unga som tillfrågades hade periodkort från gymnasieskolan och åkte lagligt under dagtid.

För övrigt var det ganska skralt med betalningsviljan.

– Jag plankar för att det är för dyrt med spårvagnsbiljett. Om det var billigare skulle jag betala. Hur de politiska partierna ställer sig i frågan avgjorde vem jag röstade på i regionvalet, säger Dennis som väntar på spårvagnen vid Järntorget.

Har månadskort

De flesta vuxna som fick samma fråga uppgav att de betalade för sina spårvagnsresor. Majoriteten av dem åkte kollektivt mellan hemmet och jobbet och hade månadskort. Andra beklagade sig över det höga biljettpriset, men köpte ändå en enkelbiljett innan steg ombord.

– Jag betalar alltid för en enkelbiljett med appen, vilket säkert är lite oekonomiskt. Men jag skulle inte våga åka spårvagn utan att betala. Har åkt dit tidigare, berättar en kvinna i fyrtioårsårsåldern.

Många av de vuxna resenärerna medgav att de fuskåkt när de var yngre, men att de kommit på bättre tankar när de blivit äldre. Några uppgav att det var viktigt att betala och bidra till en fungerande kollektivtrafik.

Andra hade svidande erfarenheter av att ha åkt fast i en biljettkontroll.

– Jag tjuvåkte tidigare, men jag fick 1 500 kronor i böter. Nu betalar jag alltid, säger en man vid hållplatsen i Vasastan.