Östra Hamngatan 42

Årets tema för Julen på NK innefattar något som aldrig tidigare har fått tagit plats i varuhusets fönster – en alldeles egen julsaga.

Jakten på julmagin är en mysigt mystisk julsaga som vänder sig till de små samtidigt som den vill väcka barnet i de stora. Sagan handlar om flickan Julia som befinner sig på varuhuset och upptäcker en dörr till en helt annan värld… Och på den vägen är det. Rakt genom varuhusets sex fönster ut mot Östra Hamngatan.

Inredningskaninen Klara bakar magiskt goda lussebullar i Jakten på julmagin.

Inredningskaninen Klara bakar magiskt goda lussebullar i Jakten på julmagin.

Sanna Svensson

– Både berättelsen och sagans karaktärer är framtagna med stöd av AI, baserad på en grundidé som vi tagit fram. Vi matade in våra värden och allt som är viktigt och relevant för NK och varuhuset. Och så filade vi in i det sista för att säkerställa att vi skapat något magiskt och nostalgiskt, roligt och juligt – inte minst för barnen. Tillsammans med fönstren blir det ett otroligt hantverk, både digitalt och fysiskt, säger Karin Wickberg.

Sagogänget samlat på NK:s tak. Fast i årets skyltfönster såklart.

Sagogänget samlat på NK:s tak. Fast i årets skyltfönster såklart.

Sanna Svensson

Putsar fönstren varje dag

De julsmyckade skyltfönstren är först och främst till för barnen, med en uttalad ambition att det ska vara lekfullt och mycket att titta på.

– Vuxna må vara lika intresserade men det viktigaste är barnens perspektiv, säger Dag Agård, varuhuschef för NK Göteborg. Det mesta är skapat i ögonhöjd för barn. Och det händer mycket, så det är många mekaniska delar och små små detaljer som man kanske inte upptäcker första gången man är här…

– Men det är en medveten tanke, att man ska komma tillbaka och upptäcka något nytt. Det är många fingeravtryck och avtryck från små näsor. Vi putsar fönstren varje dag och det är precis så det ska vara, säger Karin Wickberg.

Vidar Hertov sätter ljus och fixar mekanik för Tomtens slott – ett palats av is och snö, som synes. 

Vidar Hertov sätter ljus och fixar mekanik för Tomtens slott – ett palats av is och snö, som synes. 

Sanna Svensson

En kulturell teater

År 1971 avtäcktes NK:s allra första julskyltfönster i Göteborg, och sedan den dagen har julskyltning varit ett stående inslag i stadens julfirande. Men julskyltningen på Nordiska Kompaniet är äldre än så. I Stockholm har det varit en tradition sedan 1915, några år efter det att varuhuset öppnade portarna i början på förra seklet 1902. 

NK:s grundtema är att vara en ”kommersiell och en kulturell teater”, som varuhusets grundare Josef Sachs uttryckte det. De ledorden lever fortfarande kvar. Och julskyltningen är en kulturell teater, på riktigt.

Med en uppsjö smånördiga detaljer man upptäcker över tid, som sagt.

– Man kan gå förbi flera gånger och hitta nya saker. Det är det som är så roligt; först kommer barnen med skolklassen, sen kommer de med föräldrarna och sen med mor- och farföräldrar, och alltid hittar de någonting nytt.

Sagolik berättare. Moderäven Rickard, Fabian Pernersten, tillika sagoberättare på plan 2, alla helger under december. 

Sagolik berättare. Moderäven Rickard, Fabian Pernersten, tillika sagoberättare på plan 2, alla helger under december. 

Sanna Svensson

Omfattande hemlighetsmakeri

Julen på NK är ett omfattande hemlighetsmakeri som påbörjades redan i februari i år. Sedan dess har arbetet pågått. Och tro inget annat, julskyltningen är hysch-hysch superhemlig – även för varuhusets anställda.

– Grundtemat initieras av oss och sedan läggs arbetet ut på olika leverantörer; våra dekorbyråer som jobbar med fönstren, de som jobbar med den digitala kommunikationen, och så tar vi en extra hjälp inför julskyltningen då det behövs lite extra handpåläggning. Då jobbas det på in i det sista, ända fram till avtäckningen, säger Karin Wickberg.

Årets saga. Jakten på julmagin finns både i tryckt version och som QR-kod för telefon eller padda.

Årets saga. Jakten på julmagin finns både i tryckt version och som QR-kod för telefon eller padda.

Sanna Svensson

– Hantverket är verkligen bulten i skapandeprocessen och helt avgörande för den slutgiltiga upplevelsen. Under skapandet backar vi oss ut från skyltfönster till skyltfönster. Så när allt är klart, om någonting går sönder, om mekaniken eller tekniken strular då får vi backa oss in igen. Det är den stora utmaningen.

Årets saga. Jakten på julmagin finns både i tryckt version och som QR-kod för telefon eller padda.

Årets saga. Jakten på julmagin finns både i tryckt version och som QR-kod för telefon eller padda.

Sanna Svensson

Men den största utmaningen är bristen på snö.

– Genom åren har vi försökt med konstsnö, såpbubbelsnö, vi har kört hit snö från ishallar, men tyvärr – ingenting fungerar, säger Dag Agård som in i det sista, oavsett väderprognos, ändå hoppades på ett stilla snöfall.

Som inte kom i år heller. Men julskyltningen står magisk ända fram över nyår.

God jul.