Läraren Malin Gustavsson gillar att vara i naturen. Därför har hon i flera år arbetat med utomhusundervisning, både på Blackebergsskolan där hon jobbar idag, men även tidigare på andra västerortsskolor.

– Jag har själv tagit initiativ till det eftersom det är något jag brinner för. Alla tre rektorer har uppmuntrat mig till att fortsätta med det, och jag rekommenderar det verkligen till andra lärare att göra det, säger hon.

Hon är lärare för eleverna i 3A, och försöker ha lektioner utomhus i en liten skogsdunge bakom skolgården minst en gång i veckan. Coronapandemin har gjort det ännu mer aktuellt, men Malin Gustavsson säger att de försöker vara ute året runt, om det inte spöregnar.

– De allra flesta är positiva till att vara ute. Vissa elever har svårt att sitta still i klassrummet, när vi är ute får de röra på sig samtidigt som de lär sig, säger Malin Gustavsson.

Lär sig runskrift och matte

För att visa hur en utomhuslektion kan se ut får hon hjälp av några av sina elever.

I ett träd hänger en lapp med ett ord som beskriver ett djur på runskrift. Minou Holmqvist och Juvelia Dominges försöker ta reda på vad ordet betyder. Genom att följa ett runalfabet får de fram ordet skata som de antecknar innan de letar reda på nästa lapp.

– Vi håller på att lära oss om järnåldern. Det är kul att ha lektion utomhus för man rör på sig och då får man mer energi och kan lära sig mer saker, säger Minou Holmqvist.

Malin Gustavsson plockar fram räknestafetten. Det innebär att eleverna delar in sig i lag och slår en tärning på en spelplan. Hamnar man på hjärtsymbolen, ska man springa fram till läraren och få ett mattetal man ska lösa.

– De flesta i vår klass gillar att tävla och att springa, säger Klara Musović.

– Men vi lär oss också att samarbeta, säger Helena Berhane.

Arbetar tillsammans

För just samarbete är något som är en stor del av lektionerna. De flesta övningarna är par- eller gruppövningar, och tjejerna vi pratar med är alla överens om att man i klassen fått en bra gemenskap.

– Det finns en övning vi gör med rockringar där Malin är en robot. Vi ska försöka hindra roboten från att ta sig till den tomma rockringen, och då behöver vi kommunicera med varandra, säger Minou Holmqvist.

Nästa övning är engelska. I ett träd finns en bild på ett djur, och eleverna får vända sig om så de står med ryggen mot Malin Gustavsson, som i sin tur ska beskriva djuret på engelska.

– It lives on a farm, it gives us milk, börjar Malin.

Då har tjejerna redan listat ut vilket djur det är, och springer mot kon som sitter i trädet.

– What animal is it?

– It's a cow! ropar de i kör.

Malin Gustavsson säger att klassen alltid startar lektionen i en ring där hon går igenom vad de ska göra och vad målet för dagens lektion är, och sedan avslutas lektionen tillsammans.

– Jag vill verkligen uppmuntra andra att våga gå ut, för det är jättekul, säger hon.