Under arbetet med att mejsla ut dragningen för nya tunnelbanan som planeras mellan Fridhemsplan och Älvsjö tog Region Stockholm fram två alternativ.

Dels via Södersjukhuset, dels via Liljeholmen och Årstaberg. Det senare alternativet gillade Stockholms stad bäst och nu sätter även Regionen ner foten för den sträckningen.

https://www.mitti.se/nyheter/stockholms-stad-far-ny-miljardnota-for-tunnelbanebygget/repufc!niLqi0QquL6aybqg1qnqOA/

Under samrådet var det ungefär lika många som gillade sträckningen via Södermalm, enligt Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, men kostnaden och bostadsplanerna tippade vågskålen till Liljeholmen och Årstabergs fördel. Den sträckan blir cirka två kilometer kortare.

Östberga med på nya linjen

Samtliga stationer på den nya tunnelbanelinjen blir Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö. Restiden Fridhemsplan till Älvsjö beräknas till cirka 10 minuter.

– Dragningen via Liljeholmen ger störst möjlighet att bygga nya bostäder och är dessutom billigare att bygga, därför är det vårt förslag till beslut, säger Stefan Persson, chef för avdelningen Planering på nya tunnelbanan i ett uttalande.

– Men både i Älvsjö och Fridhemsplan bygger vi på ett sätt så att det går ett förlänga linjen i framtiden, om det kommer sådana beslut, säger Stefan Persson.

Kan bli förarlöst

Beslut om sträckningen väntas att klubbas igenom i trafiknämnden 14 december, sedan väntar ett nytt samråd till försommaren.

Under våren kommer förvaltningen nu att jobba vidare med att bland annat var stationerna bäst placeras i varje område.

Även utredningar kring olika tekniska förutsättningar, bland annat möjligheter för förarlösa tåg på den nya linjen, ska göras.

– Vi utreder de tekniska lösningarna brett för att skapa så bra förutsättningar för den nya tunnelbanan som möjligt, säger Stefan Persson.

https://www.mitti.se/nyheter/hostguide-sa-har-tyder-du-sls-forseningslingo/repsjo!0tCfiq31qHKvu5yU@W6ceQ/