Lidingö

De senaste månaderna har matpriserna ökat rejält. Den 22 mars kallade finansministern Elisabeth Svantesson (M) därför till ett krismöte med Ica, Axfood och Coop – som dominerar marknaden i Sverige.

Sedan dess har flera butikskedjor fattat beslut om att sänka sina priser på vissa utvalda varor. Först ut var livsmedelskedjan Lidl – som sänkt priset på över 100 varor med i snitt 11 procent.

– Vi är rustade för att ta emot så många kunder vi bara kan, säger Oscar Sjölander, försäljningschef för Lidl i Stockholm.

Ica har hakat på, och sänker priset på 300 varor med mellan 5 och 25 procent från den 11 april.

Coop valde en hel kategori – färska grönsaker, frukt och bär – att sänka priset på med 12 procent, för sina medlemmar.

– Det är sänkta priser på allt från potatis till hallon, säger Anders Eberger, säljchef för varuflödet på Coop Skeppet.

Även Axfood uppger att deras butiker sänker priserna på en mängd varor.

Samtliga kedjor har dock fått kritik för att sänkningarna trots allt enbart berör en liten del av det totala utbudet.

Kunder är otrogna

Flera medier har också rapporterat om att kunderna blivit mindre trogna sina matbutiker när priserna ­stigit, något även handlarna på Lidingö observerat.

– Vi har många lojala kunder, men det är klart att fler kanske väljer att handla i fler butiker än tidigare, säger handlaren Andreas Gruber på Hemköp Brevik.

Även Ica Kvantum i Högsätra märker att kunder blivit mer otrogna.

– Jag upplever att en del kunder delar sina inköp mellan butiker på ett annat sätt än tidigare, säger handlaren Frida Nilsson.

Mindre frukt och grönt

Hon berättar att Ica likt många andra butiker säljer mindre frukt och grönt sedan priserna stigit.

– Därför gjorde vi nyligen en satsning där vi sänkte ­priset på cirka 50 stora ­artiklar inom frukt och grönt.

Anders Eberger på Coop menar att man sett en tendens till otrohet bland kunderna – de senaste 20-30 åren.

– En del butiker är stark­are på vissa områden och kunderna tittar på vilka som till exempel har fräschast grönsaker eller vilka som har ett eget bageri, säger han.

Att butikskedjor gör stora vinster har fått en del uppmärksamhet, men det är lätt att glömma hur stor butikernas omsättning är, menar Anders Eberger.

– Många småbutiker är på gränsen till att klara sig och vi har stor konkurrens här på ön. När produktionspriser ökar och leverantörer höjer sina priser måste man hänga med.

Även Andreas Gruber på Hemköp kommenterar utmaningen.

– Vi tycker att det är viktigt att debatten är nyanserad och visar på hur det ser ut med kostnadsökningar i hela värdekedjan till följd av höjda producentpriser, energi, hyror och annat.