Planen var tidigare att både linje 72 och 75 helt skulle försvinna – men så blir det inte.

De blir var, med med betydligt färre avgångar. För linje 72 dras avgångarna ner från 53 till 12 per dag. Bussen som i dag rullar hela dagarna ska i stället trafikeras enbart morgon och eftermiddag.

Johan Gustafsson startade namninsamlingen ”Rädda buss 72” fick ihop över 1 800 underskrifter.

– Att Region Stockholm nu vill ta bort 80 procent av 72:ans avgångar med motiveringen att resandet minskat med 30 procent är inte rimligt. Äldre, barn och familjer på Gärdet är beroende av bussen. Resandet kommer inte att öka om man försämrar lokaltrafiken – i stället behöver förbättringar göras. Gör man för stora neddragningar finns det risk att SL nästa år säger att resandet minskat ännu mer. På så sätt utplånar de sig själva.

”Jag är skitglad”

Tomas Palmqvist, som tar bussen till sitt arbete på Karolinska, har också varit aktiv i bevarandet av busslinje 72.

Tomas Palmqvist tycker att neddragna avgångar för buss 72 är en del av en kompromiss.

Tomas Palmqvist tycker att neddragna avgångar för buss 72 är en del av en kompromiss.

Tomas Palmqvist

– Jag är skitglad över att den blir kvar! Jag förstår att regionen har ekonomiska utmaningar och då kan den här förändringen vara en del i en kompromiss.

– Sedan tycker jag så klart att det är tråkigt med neddragningar i kollektivtrafiken över huvud taget. Buss 72 spelar en viktig roll, även utanför rusningstrafik.

Viss besvikelse

Även buss 75 (Norra Djurgårdsstaden – Cityterminalen) räddas från nedläggning men minskas till tolv avgångar per dag, enligt förslaget. Anna Kullendorf, som varit en av drivkrafterna bakom uppropet för att rädda buss 75, ser det som en delseger.

Anna Kullendorf är en av alla NDS-bor som kämpat för att rädda buss 75.

Anna Kullendorf är en av alla NDS-bor som kämpat för att rädda buss 75.

Privat

– Det har varit värt att kämpa för det här. Det finns en viss besvikelse över att turtätheten blir väldigt dålig, men det viktigaste är att buss 75 blir kvar och att den går när människor reser till skola och arbete.

– Nästa steg är att fortsätta argumentera för fler avgångar. Vi har sagt hela tiden att vi har förståelse för att regionen måste prioritera men vi känner fortfarande att vi inte förstår hur de har prioriterat, i och med att buss 75 är en av få linjer där resenärerna blivit fler.