Det vaggande ökendjuret verkar helt klart vara på modet i stora delar av Göteborg. Till affären som ligger ett stenkast från Bellevue marknad vallfärdar göteborgare för att köpa råvaror och ingredienser som vanliga matkedjor inte har i sortimentet. Ett exempel är just kamelkött och kamelfett.

– Fettet från puckeln säljer vi jättemycket av. Jag tror att man lägger fettet i grytan för att få mer smak. Man kan väl säga att man äter kamel i hela Afrika och en del i Mellanöstern. Sedan finns det ju förstås kunder som bara vill testa något nytt, säger Khodor Tillo.

Köttet importeras från Australien och flygs via Dubai och Stockholm innan det hämtas ner till Göteborg med biltransport. Kostnaden är därför 170 kronor kilot, att jämföra med entrecoten som säljs för blygsamma 100. Själv har han bara testat att tillaga råvaran en gång. Då malde han ner köttet, blandade det med kryddor och grillade det på spett.

– Det smakade som en blandning av nöt- och viltkött. Det var gott, säger Khodor.

Kamel del av en hälsotrend

Monir Moradi, som en gång i tiden drev en cateringfirma i Göteborg och som nu står framför den långa charken i väntan på sin tur, har ätit kamel många gånger.

– Det är jättegott. Jag kommer från Iran och där är det en tradition. Dessutom är det bra för kolesterolen, diabetes och rygg och ben, hävdar Monir.

Och – sant eller falskt – kamelprodukterna har uppenbarligen ett rykte om sig att göra underverk med kroppen. Inom ett par veckor hoppas Khodor Tillo att hans orientlivs ska ha kamelmjölk att erbjuda sina kunder.

– Det har blivit en hälsotrend. Enligt tillverkaren av kamelmjölken ska det hjälpa både mot autism och laktosintolerans. Snart kommer det även energidryck baserat på mjölken.

Det finns även smör, yoghurt och fetaost gjorda på just kamelmjölk, men de har Khodor valt att inte ta in i sortimentet. Istället finns en uppsjö olika nötter, oliver, juicer och grönsaker på de fyllda hyllorna i butiken. De flesta kunderna har rötter i forna Jugoslavien, Mellanöstern och Afrika.

– Vi satsar på att ha ett brett utbud av världens mat. Kunderna vill helt enkelt ha det som de känner igen från sina hemländer.