Lasse Tidholm låter nästan nostalgisk på rösten när han berättar om en musikgenre som enligt honom hade sin storhetstid i Sverige under 50-, 60-, och 70-talen.

Enligt Lasse Tidholm, själv musiklärare, var jazz en gång i tiden så stort i Bromma, att jazzmusiker hade en egen parad på Höglandstorget, ett av stadsdelens lokala torg.

– Vi som spelar jazz här växte alla upp på 60-talet. Bland gymnasieungdomarna var jazz en musik man lyssnade på, en miljö som fanns naturligt, berättar han.

Egen benämning

I Bromma hade genren ett alldeles eget epitet:

Brommajazzen.

Tar ton. Under onsdagskvällarna träffas musiker på en lokal krog i Bromma för att spela musiken de gillar bäst: jazz. Här, från vänster, Hans Nyman, Tommy Löbel, Lars Tidholm, Mats Hübner och Åke Jonsson.

Tar ton. Under onsdagskvällarna träffas musiker på en lokal krog i Bromma för att spela musiken de gillar bäst: jazz. Här, från vänster, Hans Nyman, Tommy Löbel, Lars Tidholm, Mats Hübner och Åke Jonsson.

Stefan Källstigen

Under de här åren fanns enligt Lasse Tidholm flera jazzklubbar i Bromma.

– Det fanns en lokal på Lillsjönäs herrgård, där inhystes en jazzklubb under 50-, 60-, och 70-talen. Det var lite fritidsgård över det hela.

Lasse Tidholm berättar att på Nya elementar, som då var gymnasium, var intresset för jazzmusik så stort att han och några andra klasskamrater kunde bilda ett jazzband.

Musikträffar

Något liknande skulle troligen inte vara möjligt i dag, gissar han.

– Det tror jag väl inte, men vi märker en återväxt av intresset för jazzmusik, hävdar han.

Feeling. Jazzmusikerna har en repertoar på 200 låtar som de spelar omväxlande.

Feeling. Jazzmusikerna har en repertoar på 200 låtar som de spelar omväxlande.

Stefan Källstigen

Om inte annat, jazzmusiker från Bromma och andra delar av staden, och ibland även från utlandet, samlas under onsdagskvällar på en lokal restaurang i Abrahamsberg, Georgian house, för att spela och lyssna på just jazzmusik.

– I flera år har vid drivit ett lokalt musikutbud, med jazz från 1920-talet och framåt, med inslag av blues, säger Lasse Tidholm.

– Vi har ett brett program med olika grupper från hela Stockholm. Musikerna är i huvudsak folk som sysslar med äldre jazzmusik, som musik av Louis Armstrong och liknande jazzmusiker. Sedan har vi breddat programmet med bluesgrupper.

Växlar mellan 200 låtar

Tidholm berättar att de har en standardrepertoar med ungefär 200 låtar som de växlar mellan. Musikerna spelar alla i olika band, men samlas på onsdagarna för show.

– Det är evergreens, melodier som blivit livskraftiga, från en tid när jazzmusiken var som gladast.

En del av de inbjudna jazzmusikerna från utlandet är enligt Tidholm mycket välkända i jazzkretsar.

– De är väldigt kända men går du ned på Brommaplan och frågar är det ingen som vet vilka de är.

Jazzkvällarna är ett lokalt vattenhål som Tidholm hoppas att fler ska hitta till.

Vad tror du om jazzens framtid?

– Vi är optimister att den här livskraftiga musiken ska vara på väg uppåt.

Fortsätter. Jazzens storhetstid har kanske tonat ut men de här musikerna håller musikgenren vid liv i Bromma.

Fortsätter. Jazzens storhetstid har kanske tonat ut men de här musikerna håller musikgenren vid liv i Bromma.

Stefan Källstigen