Längst de röda tegelväggarna i Spånga församlingshus möts naturfärger i akvarell av färgglada tavlor i en "sötsurrealistisk" stil.

Här kommer Ylva Westerlunds och Markku Huovilas konstverk pryda väggarna fram till den 6 mars.

Började som små

Ylva Westerlund har bott i Tensta i snart tio år och började sitt konstnärskap redan vid fem års ålder.

– Jag läste mycket serier när jag var liten och försökte göra egna serier. Där började jag och har sedan dess alltid haft målandet med mig, säger hon.

Ylva Westerlunds verk "City produced emptiness" av Spångadalen.

Ylva Westerlunds verk "City produced emptiness" av Spångadalen.

Stefan Källstigen

Markku Huovila flyttade till Sverige 1976 efter att ha lämnat Finland. Han bosatte sig i Borlänge och arbetade som hemspråkslärare i finska, innan han flyttade till Tensta 1978, och bor här än.

Han började rita som fyra år gammal, och beskriver det som att han blev överöst av beröm från de vuxna.

– Jag förstod inte då att alla barn fick beröm från vuxna, vad de än ritar. Men sedan när jag gick i mellanstadiet började klasskompisar ge beröm, och då förstod jag att det kanske ligger något bakom det, säger Markku Huovila.

Landskap i förändring

De två konstnärerna delar ateljé tillsammans i ett hus på Eggeby gård, på Järvafältets kulturreservat. Miljön runtomkring beskrivs som en stor inspirationskälla till konsten.

– Det är en väldigt fin natur som kanske inte alltid skyddas eller ses som något värdefullt, säger Ylva Westerlund.

Ylva Westerlunds berättar att hennes utställning vill skildra landskap som är i förändring. Speciellt runt omkring deras ateljé på Järvafältet, där det pågår flera byggprojekt som Ylva menar påverkar naturen.

Ylva Westerlunds verk: "30-meterskärret, Säbysjön" som avbildar Säbysjön i Järfälla.

Ylva Westerlunds verk: "30-meterskärret, Säbysjön" som avbildar Säbysjön i Järfälla.

Stefan Källstigen

– Jag ville på något sätt visa på de landskap som är i relation till stora samhällsplaner. De är till för att förbättra men det kan också slå fel i naturen, säger Ylva Westerlund.

Konsten som meditation

Markku Huovilas beskriver det som att han tänker på "ingenting" när han målar, och ser det som meditation. Sedan 35-års ålder har han inte hållit på med något annat arbete utöver konsten, och han menar att han gör samma sak idag som han gjorde som femåring.

– Ibland får jag beröm nu med, säger Markku Huovila precis efter att en äldre man i lokalen kommit in och tittat på hans konstverk.

 "Änglamodeller på Granholmstoppen visar polska underkläder från 1970-talet".

"Änglamodeller på Granholmstoppen visar polska underkläder från 1970-talet".

Stefan Källstigen

Markku Huovila har tidigare tecknat för olika tidningar och arbetat främst med politiska satirteckningar. Då var allt svartvitt och han arbetade främst med tusch.

– Jag började måla tavlor när några förbipasserande frågade om de kunde köpa tavlor av mig. Jag sa att jag inte hade någonting just då, men att jag kan ju börja fundera, säger han.

Just då låg ett stort papper på golvet som Markku Huovila beskriver det som att han hade "skojmålat" ett djur på.

– De köpte den för 4 000 kronor. Pappret hade till och med ett fotspår på sig, säger Markku Huovila och skrattar.

"Sötsurrealism". Markku Huovila målar väsen som han tror bor på Järvafältet, men i en annan dimension eller tid.

"Sötsurrealism". Markku Huovila målar väsen som han tror bor på Järvafältet, men i en annan dimension eller tid.

Stefan Källstigen

På en av hans tavlor skymtar en noshörning i horisonten. Den har ett budskap – men vad vet han inte.

– Vem ska jag identifiera mig med på tavlan? Jag identifierar mig mer med en utrotningshotad noshöring än en dansare till exempel, säger Markku Huovila.

På utställningen kommer även Christina Rosén ställa ut sina skulpturer.