Företaget Mondelez, ägare av varumärken som Marabou och Toblerone, lades nyligen till på Ukrainas svarta lista över livsmedelsföretag som verkar i Ryssland. Flera aktörer har därefter valt att bojkotta företaget.

Nu väljer även Lidingö stad att ändra sina inköp.

"Vi tar omgående bort Mondelez produkteri vårt inköpssystem", skriver kommunstyrelsens ordförande Daniel Källenfors (M) ett mejl till Mitt i.

"Lidingö köper inte mycket sötsaker, som alla förstår. Choklad är ingen kommunal kärnverksamhet. Men när vi väl unnar oss godsaker ska vi göra det med rent samvete. Därför undersöker förvaltningen hur vi skulle kunna styra om inköpen till stöd för Ukraina. Förra året köptes Marabouprodukter för ungefär 20000 kronor, en liten summa i en kommunal budget. Men vi skulle gärna skicka den signalen till Marabous ägare Mondelez, att de måste välja sida. Stöttar de Ryssland eller den fria västvärlden?"

Enligt honom har situationen gjort att man nu ser över fler av sina inköp.

"Det är en något större fråga än ett enskilt varumärke och vi måste titta på hela Ukrainas svarta lista."

Mondelez kommenterar

Martina Flemström, vd Mondelez Sverige, lämnar en kommentar till bojkotten:

"Jag förstår till fullo de reaktioner som Mondelez Internationals beslut framkallar, men är å mina medarbetares vägnar otroligt ledsen för all den uppmärksamhet Marabou fått under de senaste veckorna. Det finns inte en enda medarbetare på Marabou som inte fördömer Rysslands krig mot Ukraina och inte önskar något hellre än att kriget ska ta slut omedelbart", skriver hon i ett uttalande.

Hon skriver också att deras moderbolag, Mondelez Internationals, närvaro i Ryssland inte är ett svenskt beslut.

" Marabou är i ständig kontakt med vårt moderbolag i USA för att informera styrelse och ledning om debatten i Sverige. Jag hoppas att mina branschkollegor i motsvarande situation gör samma sak gentemot sina moderbolag", skriver hon.

I en debattartikel i Aftonbladet skriver hon även att hon förstår kritiken men menar att om aktörer som nu väljer bojkott skulle vara konsekventa, skulle många svenska varor behöva exkluderas på grund av moderbolag med kopplingar till Ryssland.

Den 15 juni gav företaget beskedet att man skiljer sin ryska verksamhet från resten av företaget, rapporterade SVT.

Mondelez Sverige hänvisar till moderbolaget i USA för frågor kring vad det innebär. Mitt i har sökt Mondelez International men har i dagsläget inte fått något svar.