Är du en av dem som inte fått en p-bot på länge. Då är du i gott sällskap.

För perioden januari till oktober hade staden räknat med att få in nästan 334 miljoner i felparkeringsavgifter, men utfallet blev endast 289 miljoner.

Det är drygt 34 miljoner mindre jämfört med samma period förra året och innebär ett hål på 45 miljoner kronor i stadens budget.

Trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) tror att tappet beror på att allt fler använder appar för att parkera.

– Behöver man förlänga sin parkering får man en notis i dag så det är färre som inte kommer ihåg hur länge de har betalat för.

I och med det ekonomiskt tuffa läget tror han också att folk är mer försiktiga och säkerställer att de parkerar rätt.

– Pandemin, inflationen och apparnas intåg i kombination har påverkat hela det här systemet.

Tufft år för kontoret

Det är i grunden positivt, menar Lars Strömgren, som poängterar att parkeringsavgifterna inte är där för att vara en intäkt, utan för att styra trafiken.

– Men det här året har varit väldigt tufft för min förvaltning. Vi försöker skapa mer värde för mindre pengar.

Under året har trafikkontoret genomfört ett stort antal besparingar för att nå en budget i balans.

– Vi har inte tillsatt nya tjänster när folk har slutat eller gått i pension. Det blir inte heller någon julfest för trafikkontoret.

Från och med nästa år höjs avgiften för boendeparkering med 45 procent.

– Eventuellt kan det kompensera för det mindre beloppet rent budgetmässigt.

Prognosen för hela året säger att intäkterna för felparkeringar kommer landa på 100 miljoner mindre än satt budget.

Carin och Christer Sundbom.

Carin och Christer Sundbom.

Tom M Kronestedt

"Åker dit fort som tåget"

Carin och Christer Sundbom är ute och promenerar. Carin har inte fått en parkeringsbot på femton år och Christer har aldrig fått nån

– Vi hyr garage och så har jag parkering på jobbet. Så jag har sluppit som tur är, säger han.

Paret tycker att stockholmarna parkerar bra, förmodligen för att kontrollerna är så nogranna.

– Vad fan, det är så jävla dyrt, och du åker ju dit fort som tåget om du står fel, säger Christer.

Att det numera är så enkelt att betala för en parkeringsplats tror han, precis som Lars Strömgren, är en bidragande faktor.

– Förut behövde man springa runt och leta och då chansade man hellre. Nu sitter man i bilen och pröjsar, och är det så att man är en kvart försenad är det bara att förlänga.

Men minskade intäkter borde inte vara ett problem för staden, menar Christer.

– Jag förmodar att det är det de vill när de anställer parkeringsvakter. Det är ju för att få ner parkeringsavgifterna och nu har de fått det.

Cosmin Speriatu.

Cosmin Speriatu.

Tom M Kronestedt

Cosmin Speriatu:

När fick du senast en P-bot?

– För kanske ett halvår sedan. Jag hade parkerat tio meter framför ett övergångsställe. Sedan såg jag att det fanns två skyltar.

Hur tycker du att Stockholmarna parkerar?

– Jag tycker stockholmarna parkerar rätt bra.

Monika Salamandra.

Monika Salamandra.

Tom M Kronestedt

Monika Salamandra:

När fick du senast en P-bot?

För kanske ett år sedan. Jag hade säkert glömt att betala för full tid. Jag vred snurran till 14 och så kom jag 14:30.

Hur tycker du att Stockholmarna parkerar?

Jag tycker stockholmarna parkerar helt okej. Men det är ganska få platser skulle jag säga.