Pojke eller flicka? Frågan är inte ovanlig om du ber om hjälp vid shopping av barnkläder och de stora kedjorna har oftast en tydlig könsuppdelning i butikerna redan från de allra pluttigaste babyplaggen.

Men indelningen får med jämna mellanrum kritik. En av dem som reagerat är före detta förskolläraren Ann Wallin, som blev riktigt less på kedjornas tydliga könsuppdelning. Så less att hon för drygt ett år sedan startade en egen barnklädesbutik i Göteborg där hon valt att gå en annan väg.

– På förskolan är det i allmänhet ganska tillåtande och vi vuxna pratar med barnen om att alla får klä sig som de vill, att en kille kan ha klänning till exempel. Men i butikerna är det så tydligt uppdelat i pojk- och flicksaker, det blir bara värre och värre tycker jag, säger hon.

Riktar sig till barn

I den egna butiken har hon inte delat upp kläderna efter kön. Sortimentet riktar sig kort och gott till barn, förklarar hon. Om någon frågar efter var tjej- eller killkläderna hänger, svarar hon att allt är för alla och modeller och färger beskriver hon som unisex.

Mycket mönster och glada färger dominerar på galgarna.

– Jag väljer inte bort rosa eller blått, men det ska finnas något som passar alla. Det här blir ju givetvis min bedömning på vad som är könsneutralt, säger hon.

En genomgång av några klädkedjors onlinebutiker visar att majoriteten av de stora barnklädesförsäljarna väljer att kategorisera kläderna efter pojke eller flicka när man ska klicka sig fram på hemsidan (se faktarutan).

Förra året valde dock Åhléns att gå mot strömmen, och nu sorteras alla barnkläder efter först och främst storlek, både på hemsidan och i varuhusen.

– Vi vill stå upp för jämlikhet och tycker att klädindelningen för barn som fokuserar på storlek, personlighet och lekstil istället för kön, är framtiden, skriver Monica Hultgren, informatör på varuhuset i ett mail.

Ann Wallin välkomnar att fler tänker om kring könade klädavdelningar för barn.

– Det är bra att det finns alternativ, det behövs verkligen, säger hon.