Angie Gray

En dag att boosta karriären

Fouzia Khalid letar jobb åt andra och Antzela Chountsi ska börja studera och vill söka studiestartsstöd. Därför var de med på karriärsdagen i Skärholmen i början av hösten, som fylldes med ivriga arbetsgivare och informatörer. Pandemin och den stundande lågkonjunkturen gör det tufft för dem som i dagsläget står utanför arbetsmarknaden. Men det finns jobb att få, visade det sig under denna dag.

Angie Gray

Visitationszoner får kritik av lokala polisen

Införandet av tidsbegränsade visitationszoner ska minska kriminaliteten, menar politikerna bakom Tidöavtalet. Men när Mitt i träffade Susan Friberg, chef för polisen i Skärholmen, strax efter avtalet blev känt var hon skeptisk, enligt henne kan det rent av kan få motsatt effekt. ”Det vi skulle hitta i förhållande till hur mycket vi skulle förlora i minskat förtroende hos allmänheten överväger inte. Det riskerar att skapa en känsla av otrygghet hos alla människor som aldrig har gjort något”, sa hon.

Angie Gray

Kärleken tema i debut för barn

Den första stora kärleken är temat i Skärholmsbon Gloria Kisekka-Ndawulas debutbok ”Det regnar hjärtan”. En berättelse om de starka känslorna av kärlek som den lilla flickan Zalwango upplever. Något som inte alltid tas på allvar av vuxna, menade Gloria när Mitt i träffade henne i september. ”Jag vill visa kärleken så där magiskt och pirrig som den är. Känslan är ju densamma för barn som för vuxna och den ger en enorm energi”, sa hon.

Sacharias Källdén

Gärna bostäder – men spara naturen

”Det behövs bostäder med det är viktigt att de planerar hur de bygger så att de sparar naturen”, tyckte Prabhas Das med sonen Niloy Das, när Mitt i träffade honom i Vårberg i februari och frågade vad han tyckte om planerna på tusentals nya bostäder i Skärholmens stadsdelsområde de kommande åren. Alltifrån Mälaräng vid Bredängs trafikplats och Bredängsvägen till Ålgrytevägen vid campingen ska få bostäder.

Sacharias Källdén

Långt ner i underjorden

Poröst berg 70 meter under Mälarens yta har gjort sprängningen av Förbifarten i tunnel svårt och dyrt. Om två år, 2024, ska tunnlarna vara färdigsprängda men det dröjer till 2030 innan trafiken släpps på. Mitt i följde ner i tunnlarna i närheten av Kungens kurva, där de börjat kläs med betong och all el, dränering, fläktar och belysning installeras de kommande åren.