Efter några minst sagt omtumlande dygn stod det klart på måndagen: Mälarö hockeys 2009-årskull får åka på sin planerade resa till USA.

Mitt i berättade några dagar tidigare om att lagets drömresa värd 1,2 miljoner kronor gått i kras, efter att resebyrån Supreme travel gått i konkurs.

I New York väntade dels en cup med fem matcher där laget själva skulle delta, dels biljetter till två NHL-matcher med New York Rangers och man hoppades även få träffa svenska Rangers-stjärnan Mika Zibanejad. Laget hade samlat in pengarna till resan själva under flera år.

Men i och med konkursen såg allt ut att ha gått upp i rök.

– Vi visste ingenting och hoppades på att några av sakerna redan skulle vara bokade. Men nej. Hotell, transfer, flyg – ingenting var betalt, säger tränaren David Lindquist.

David Lindquist, tränare i Mälarö hockeys 2009-lag, är väldigt besviken på resebyrån.

David Lindquist, tränare i Mälarö hockeys 2009-lag, är väldigt besviken på resebyrån.

Mälarö hockey

Stort stöd

Reaktionerna lät inte vänta på sig.

I sociala medier och Hockeysverige var stödet stort och hoppet om att resan skulle kunna bli av med hjälp av olika insamlingar levde.

Men några dagar senare meddelade laget att det inte skulle bli något, trots allt.

– Vi får fira påsk hemma på Ekerö och hoppas åka någonstans nästa säsong i stället, sa David Lindquist då.

360 samtal

På måndagen samma vecka som planerad avresa kom ytterligare en vändning: Efter att man räknat intäkterna från en cup man anordnat under helgen skulle det finnas täckning för resan.

– Vi fick in närmare 100 000 kronor där, det var spiken i kistan, det kommer gå. Det är inte klokt, jag är mållös, säger David Lindquist.

Framför allt är det tack vare alla föräldrar det till slut har kunnat bli av, understryker han.

– De har tittat på sina egna företag och på hur de kan hjälpa till, det har varit ovärderligt. Sedan är det även andra privatpersoner och andra företag som hjälpt till – många bäckar små. Jag är så tacksam för allt stöd.

De senaste dagarna har minst sagt varit intensiva.

– Det har varit sjukt mycket folk inkopplade. Det har varit advokater, SAS, andra resebyråer, privatpersoner. Jag har fått 360 samtal på två dagar.

Hur reagerade laget på det här?

– De jag har pratat med har bara skrikit rakt ut i telefonen. Det går inte att beskriva glädjen.

Ersättning möjlig

Huruvida laget kommer få tillbaka några av pengar från Supreme travel eller ej återstår att se, men enligt konkursförvaltaren Johan Pellegrini på Rosengrens advokatbyrå är det inte troligt.

– Preliminärt är min bedömning att kundernas möjlighet att få utdelning i konkursen är begränsade, har han tidigare sagt till Mitt i.

De drabbade kan dock ha rätt till ersättning från kammarkollegiet, enligt resegarantilagen.

– Och de som använt kort vid betalning kan eventuellt få kompensation från den som utfärdat kortet, sa Pellegrini.

Mitt i har sökt Supreme travel.