De senaste två åren har trafikkontoret anlagt cirka 4 000 platser för cykelparkering runt om i Stockholm, till en kostnad av cirka 27 miljoner kronor.

Men fortfarande anses antalet platser att ställa cyklar på vara för få och därför planerar trafikkontoret att under åren 2023-2026 anlägga ytterligare 8000.

– 2 000 är färdigplanerade och de ska vara på plats i år, säger trafikplaneraren Per-Åke Tjärnberg.

Han menar att det i dag ofta står cyklar parkerade vid husfasader, vägmärkesstolpar och på andra platser där de står i vägen.

– Att inte veta om man hittar något ställe att låsa fast cykeln på kan vara en orsak till att folk inte tar den.

I takt med att fler cyklar måste cykelparkeringarna bli fler.

I takt med att fler cyklar måste cykelparkeringarna bli fler.

Most Photos

Omättligt behov

Framför Tekniska högskolan stannar Kristofer Molander, 39, vid rödljusen. Han jobbar som cykelbud och tycker inte att det är svårt att hitta någonstans att ställa cykeln, vare sig i jobbet eller privat.

– När man jobbar ställer man ofta ifrån sig den mot en vägg, stolpe eller pollare, men det är inte någon lång stund. Privat brukar jag ta med den eller ställa i ett garage. Men det är bra om det blir fler cyklister, och då behövs ju fler parkeringar.

På parkeringarna ska det gå att låsa fast ramen och vanligtvis är det en slags pollare som man lutar cykeln mot.

Ofta hamnar dessa parkeringar på trottoarer som är tillräckligt breda. Men eftersom det börjar bli trångt på gångbanorna i stan bygger man ganska ofta ut en liten tunga på trottoaren ungefär tio meter framför en korsning där bilar ändå inte får parkera.

Nicole O'Sullivan cykelpendlar till och från jobbet och hade gärna sett fler cykelställ i stan. – Det behövs absolut fler. Många får inte plats med sin cykel och låser inte fast dem i ställen, det hade jag aldrig vågat göra. Elsparkcyklar står också i vägen i många av de ställ som finns.

Nicole O'Sullivan cykelpendlar till och från jobbet och hade gärna sett fler cykelställ i stan. – Det behövs absolut fler. Många får inte plats med sin cykel och låser inte fast dem i ställen, det hade jag aldrig vågat göra. Elsparkcyklar står också i vägen i många av de ställ som finns.

Victor Malmcrona

Omättligt behov

Ibland tas även parkeringsplatser för bilar i anspråk.

– Vi försöker undvika det, men det händer ibland. Men det är inte så att vi väljer att ta bort parkeringsplatser, utan vi försöker göra plats för alla.

Var parkeringarna hamnar är alltså än så länge bara beslutat i en fjärdedel av fallen. Det är platser där staden har sett att det är ansamling av cyklar och där parkeringarna är för få.

– Det kommer från trafikplanerare, men den stora delen är från medborgarförslag och sådana tar vi gärna emot.

I innerstan är ett 20-tal platser för cykelparkeringar spikade i respektive stadsdel.

Men på Kungsholmen blir det väldigt få. Enligt Per-Åke Tjärnberg är det mest en tillfällighet att listan ser ut så i år. Men det kan också bero på att det inte kommit så många medborgarförslag från Kungsholmen och att man inte sett ett lika stort behov där.

– På Söder och framför allt i City är det omättligt. Men att det ser ut så på listan är det mest en tillfällighet och man kan räkna med att det kommer mer på Kungsholmen, även om jag inte kan lova att det blir just i år.