Mbasey Touray, 32, visar runt mellan gångarna i sin nyöppnade butik i tunnelbanegången i Alby. På hyllorna ligger allt från palmolja till kassava och egentligen det mesta man kan tänkas hitta i det afrikanska köket.

Hon stannar till vid en stor vit burk.

– Det är fufu, nästan som potatismos. Det brukar man kunna äta med just kassavablad, säger hon.

Det har bara gått ett par veckor sedan hon öppnade sin livsmedelsbutik som fokuserar enbart på det afrikanska köket. Ett behov hon sett i Botkyrka sedan den afrikanska butiken i Fittja stängde igen och flyttade över sundet mot Vårby gård.

På hyllorna i den lilla livsmedelsbutiken i tunnelbanebyggnaden kan man hitta allt möjligt från det afrikanska köket.

På hyllorna i den lilla livsmedelsbutiken i tunnelbanebyggnaden kan man hitta allt möjligt från det afrikanska köket.

Albin Tingstedt

– Vore det inte mycket bättre om folk kunde stanna till här på vägen dit och spara sig en massa tid, resonerar Mbasey Touray.

500 nya företag

Mbasey Touray har alltid velat driva eget företag. Drömmen om att få vara sin egen var en starkare drivkraft än att gå klart utbildningen till sjuksköterska.

Till en början höll hon till i Södertälje. Men det blev för omständigt att driva butiken där, när hon bor i Alby och har små barn hemma. Så när möjligheten att öppna i Alby kom tvekade hon inte.

– Det var en självklarhet. Jag har bott här i 19 år och känner till både folk och platserna här – det här är bästa stället, säger hon.

Hon är inte ensam. I Botkyrka startar runt 500 nya företag per år och totalt finns nästan 6 600 företag etablerade i kommunen. Av dem är nio av tio småföretagare med färre än fem anställda, precis som Mbasey Touray.

Företagsklimatet gjorde att Botkyrka kammade hem priset "Årets tillväxtkommun 2023". Och fler företag än tidigare gav tummen upp när de tillfrågades i våras om hur nöjda de var med kommunen.

– Det är kanske mest en utmärkelse till våra företagare och att de bedriver sin verksamhet på ett bra sätt. Men också ett kvitto på att kommunen är bra på att vara just en kommun som hanterar sina företag väl, säger Martin Andaloussi, näringslivschef på Botkyrka kommun.

Martin Andaloussi, näringslivschef på Botkyrka kommun.

Martin Andaloussi, näringslivschef på Botkyrka kommun.

Privat

Det var inte första gången – Botkyrka kommun har tagit hem "Årets tillväxtkommun" sex gånger.

– Det vittnar också om att vi har ett fantastiskt geografiskt läge i kommunen. Det kommer nog bara bli bättre när Tvärförbindelserna blir klara, säger Martin Andaloussi.

Nyföretagarcentrum och Tillväxt Botkyrka

En stor del i kommunens arbete med företagen är mentorsprogrammen genom Nyföretagarcentrum eller Tillväxt Botkyrka. Det kan bland annat röra sig om hur man rekryterar, får sitt företag att växa eller sätta upp mål för sitt företag.

Men de två bolagen arbetar lite annorlunda från varandra och har olika målgrupper. Tillväxt Botkyrka riktar sig till företag med 5–50 anställda medan Nyföretagarcentrums målgrupp är de som vill starta företag eller som har färre än fem anställda.

Den största skillnaden är att Tillväxt Botkyrka arbetar uppsökande med företag. Nyföretagarcentrum har inte resurser för det. Där får små- och nyföretagare i stället aktivt söka stöd hos dem. Av företagen i Botkyrka var det 120 stycken som fick rådgivning genom Nyföretagarcentrum i fjol.

För att nå ut till fler har Botkyrka kommun lyft Nyföretagarcentrum i sina sociala kanaler.

– Här kan man nog göra mer. Nyföretagarcentrum når redan de målgrupper som i regel inte startar företag i lika stor omfattning som snittet, vilket är kvinnor och utrikesfödda. Men hur vi når dem i ännu större utsträckning är ett utvecklingsarbete, säger Martin Andaloussi.

Överlever i högre grad

Mbasey Touray hade inte koll på att det finns stöd att få i kommunen.

– Det skulle hjälpa mig. Så jag ska definitivt höra runt och se efter om det är något för mig, säger hon.

Martin Andaloussi uppmuntrar henne och alla andra företagare i kommunen att ta del av stödet. Enligt honom blir de företag som varit i kontakt med Nyföretagarcentrum i högre grad mer stabila än de som inte varit i kontakt med dem.

– Jag tror ju att det finns en nyföretagare i varje person – man måste bara väcka det i dem och hitta deras driv, säger han.