Vad händer om man inte hinner flytta staden innan gruvan rasar? Richard Holm kallar det sin hisspitch. Alltså filmens handling komprimerad till en mening. Staden är förstås Kiruna.

– Det är en unik och spännande plats med världens största underjordiska ­gruva, ishotellet och rymdbasen Esrange. Sedan är det så extremt att man flyttar en halv stad och bygger en ny stadskärna – helt utan patina. Ett gigantiskt socialt experiment, säger actionfilmveteranen, som bland annat har regisserat Johan Falk-filmerna.

Två ord: Tänk om. Det är allt en filmskapare behöver, menar Richard Holm.

– Sedan kittlar det lite extra om det finns något plausibelt att bygga historien på även om stan inte kommer att rasa i verkligheten.

”Jag har skapat det här”

Innan Richard satte foten i Kiruna pluggade han in fakta som att gruvan innehåller 60 mil bilväg och att motsvarande sex Eiffeltorn järnmalm bryts varje dag. Han lärde också känna staden utan och innan genom kartfunkionen Google Earth. I oktober 2020 kom han dit första gången.

– Det var kväll och mörkt men jag kände att jag måste gå ut och gå på stan och drabbades av någon slags kärlek vid första ögonkastet. Jag fick en märklig känsla av att allt det här som jag har skapat i huvudet finns på riktigt, jag har skapat det här!

Richard Holm är medveten om att det är en utmanande uppgift han har åtagit sig. En tafflig katastroffilm kan lätt bli en kalkon och budgeten är förstås långt ifrån Hollywoodnivå. Därför måste han tänka annorlunda.

– Vi försöker skapa en familj man vill hänga med. Om ingen bryr sig om dem, bryr sig ingen om att det rasar.

Slukhålet med tre stora luftkuddar innan det fylldes igen.

Slukhålet med tre stora luftkuddar innan det fylldes igen.

Privat

Jobbade med sin son

Den som ska rädda staden undan katastrofen är gruvchefen Frigga, spelad av Tuva Novotny. I centrum står även hennes familj med både en ny man, ett bittert ex och två barn.

– Man kan skildra det ur katastrofens perspektiv men det är mer spännande att se det från karaktärernas perspektiv. Känner de skräck kan jag göra det. Och placerar man handlingen i vår kultur, i vårt land, kommer man mycket närmare.

Richard har inte bara regisserat, utan även skrivit manus – tillsammans med sonen Robin Sherlock Holm. Samarbetet tycker han har lyft just skildringen av familjen.

– Vi kunde stöta och blöta våra egna upplevelser. Sedan kunde resten av ­familjen bli jättetrötta på oss vid middags­bordet och säga: Vi orkar inte höra mer om er film!

Skapade slukhål med luftkuddar

Jättebudget eller ej. I en katastroffilm måste saker rasa. Modern datateknik möjliggör mycket fusk, men Richard Holm vill helst göra så mycket som möjligt ”på riktigt”. Han berättar att de fick hjälp av belgisk firma med att skapa realistiska effekter.

– Vi ville låta en bil sjunka i ett slukhål på en av huvudgatorna. Med skådespelarna i, med bilbälten på. En kamp mot klockan, berättar han.

– De hade en idé om att gräva ett stort hål, blåsa upp stora luftkuddar, fylla på med jord, sten och asfalt och sedan släppa ut luften. Det blev otroligt häftigt!