Av det 50-tal pinnar som 2022 sattes upp för att avskilja gående och cyklister från trafiken på ena sidan av Spångaviadukten så har hälften körts ned. David Friberg går eller åker dagligen över bron och hävdar att allt skett i vinter.

– Min uppfattning är att de körs ned när bron är snötäckt. Det har varit svårt att se pinnarna eftersom det snöröjts dåligt på bron. Det går ju ut över cyklisterna, säger han.

Ingen information

Det finns ingen information uppsatt kring de nedkörda käglorna och inga provisoriska åtgärder har genomförts.

– De bara ligger här. Det är märkligt att ingenting görs. Som cyklist blir du helt oskyddad, säger David Friberg.

Hälften av de käglor som separerar cyklister från biltrafiken på Spångaviadukten har körts ner. Foto: Filip Magnusson

Hälften av de käglor som separerar cyklister från biltrafiken på Spångaviadukten har körts ner. Foto: Filip Magnusson

Filip Magnusson

– Det ser inte klokt ut. Gamla fälgar ligger också kvar utan att någon tar bort det. Tänk om någon cyklist skadas? Jag har inte sett någon från staden som varit här och tittat, säger han.

Misslyckad säkerhetsåtgärd

2022 höjde staden cykelbanan på ena sidan bron som en skyddsåtgärd för cyklisterna. På andra sidan gick det dock inte höja cykelbanan. Pinnarna blev en lösning.

– Men de har ofta blivit påkörda sedan de kom upp. Speciellt nu i vinter. Vi försöker laga dem så mycket vi kan, säger Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Filip Magnusson

Hon medger att det är en besvärlig lösning. Man har fått in synpunkter om situationen.

– Vi misstänker att våra snöröjande entreprenörer kör på dem, det kan vara svårt att se dem. Vi vill ju ha säkerhet för cyklisterna och ska se om vi kan hitta en bättre lösning.

På SL är man undrande till vad som skett när vi visar bilder från bron. VR, tidigare Arriva, kör bussarna och ingen busschaufför vet i alla fall med sig att den kört ned något.

– Vi har inte fått in någon registrerad händelse om att någon hos oss skall ha kört ner några cykelpinnar. Vägen är smal, dock inte för smal, säger Maria Luthelius, kommunikationsspecialist på VR.

Filip Magnusson

Filip Magnusson