På Engelska skolan i Flemingsberg sprakar väggarna av färg sedan ett par veckor tillbaka. Ett uppehållsrum, en korridor och en utrymningstrappa har fyllts av fantasifull konst.

Genom ett projekt med konstnärskollektivet Streetcorner har eleverna i årskurs 8 målat om väggarna. Allt i en process där klasserna samarbetade med varandra.

– Vi fick idéer från AI och sedan fick vi rita de bilderna. Sedan var det en annan klass som skissade på väggen och tredje som fyllde i dem med färg, berättar Natasha Kaggwa Mukooca.

Konstnärskollektivet Streetcorner arbetar med medskapande konst och har även målat bropelarna under Regulatorbron i Flemingsberg i samband med Flemingsberg block party i somras.

– Vi träffade dem när Fabege hade ett seminarium och tyckte att det lät som en rolig idé, säger Max Ljungberg, rektor för Engelska skolan i Flemingsberg.

Akram Al-Nasser, Natasha Kaggwa Mukooca och Arsema Dawit trivs i det nymålade uppehållsrummet som invigts med vernissage. "Vi kollade på målningarna och fick popcorn och dricka" säger Arsema.

Akram Al-Nasser, Natasha Kaggwa Mukooca och Arsema Dawit trivs i det nymålade uppehållsrummet som invigts med vernissage. "Vi kollade på målningarna och fick popcorn och dricka" säger Arsema.

Tom M Kronestedt

Tveksamma till en början

Metoden kallas för Trust the process och går ut på att utmana elevernas fantasi och få dem att samarbeta. Eleverna fick hitta på knasiga meningar som "En sabeltandad snigel" eller "Tacos på jul" och skrev in dem i en bildgenerator. Sedan ritade de av AI-bilderna. En annan klass skissade dem på väggen och en tredje fyllde i fälten som ritats med färg, ungefär som man färglägger i en målarbok. Sedan byttes de om så att alla fick prova på alla olika roller.

– Det var som ett pussel, säger Akram Al-Nasser.

De var lite tveksamma till en början.

– I början såg det ut som att det skulle bli jättedåligt. Men sedan blev det jättebra, säger Akram.

Det är olika färgskalor på de olika väggarna. I uppehållsrummet är det blått, lila och brunt medan det i trapphuset är mycket gult och orange.

Och de hade vissa regler att förhålla sig till.

– Det fick inte vara samma färg bredvid en annan, säger Natasha.

Färgblocken ramades in med svarta linjer.

Natasha Kaggwa Mukooca visar hur det inte fick vara samma färg jämte en annan i mönstret.

Natasha Kaggwa Mukooca visar hur det inte fick vara samma färg jämte en annan i mönstret.

Tom M Kronestedt

Kan bli mer konst utomhus

De hade ingen kontroll över slutresultatet och fick lära sig att lita på varandra – och processen.

– Vi var ändå fem klasser som målade tillsammans. Man var lite irriterad när någon gjorde om ens skiss. Men sedan blev det bra, säger Mariam.

– Det är mer färg nu. Det känns skönt att vara här. Man vill komma hit varje dag, säger Natasha.

– Det var kul att se hur andra målade och hur det blev som ett pussel. Jag skulle vilja göra om det igen på något annat ställe, säger Akram.

Och kanske kan det bli så. Nu finns planer på att göra liknande målningar på ett plank utanför.

– Jag pratade med Fabege om det i dag. Skolan ligger ju i ett industriområde, det är inte så mycket att göra något åt. Men det skulle göra elevernas skolväg från pendeln roligare och göra att de känner sig mer som en del av området, säger Max Ljungberg.

"Vi hoppas även kunna göra något liknande här utanför skolan", säger Max Ljungberg, rektor för Engelska skolan i Flemingsberg.

"Vi hoppas även kunna göra något liknande här utanför skolan", säger Max Ljungberg, rektor för Engelska skolan i Flemingsberg.

Tom M Kronestedt