Många har hört av sig till Mitt i och frågat om folk verkligen arbetar med problemet.

Några har även påpekat att de inte har sett några människor som jobbar på bron.

Jan Wener, projektledare för Lilla Lidingöbron vid staden, menar dock att arbetet pågår för fullt.

– Absolut. Jag såg ett helt gäng som arbetade vid Ropsten senast i dag. Vi har inga byggnadsarbeten på bron men spårarbeten pågår, säger han.

Han har fått otaliga frågor om när tåget kan börja gå eftersom tusentals resenärer är vana att använda Lidingöbanan varje dag.

– Men jag kan inte ge något datum i dagsläget.

Lidingöbor har också hört av sig till Mitt i för att berätta att ersättningsbussarna är dåligt synkade med tunnelbanan – då de ofta avgår samtidigt som tunnelbanan anländer till Ropsten.

– Ersättningstrafiken är i första hand anpassad till tunnelbanan som går mot stan, säger Sophie Gunnarsson, kommunikatör vid SL.

– Sedan ska det så klart tajma även åt andra hållet men exempelvis framkomlighetsproblem för bussarna kan göra att det inte lyckas helt. Det går inte att anpassa trafiken till hundra procent.

SL för en dialog med Stockholms spårvagnar för att hela tiden hitta den bästa lösningen, menar Sophie Gunnarsson.

Det är också SL som bestämmer när spåranläggningen på Lilla Lidingöbron ska provköras och tas i drift. Frågan om hur spåranläggningen ska jordas på ett säkert sätt har dock fördröjt trafikstarten.

Men enligt Jan Werner står bron i praktiken redo för Lidingöbanan.

– Vi har ju byggt klart bron och anser att den är redo att trafikeras med den lösning vi har. Men vi måste bevisa det och gå igenom allting med SL.

Intensiv dialog

Lidingöbanans trafik mellan Ropsten och Baggeby har varit avstängd sedan i början på juni, då Lilla Lidingöbrons landfäste – och spåranläggningen på bron – skulle färdigställas. För att ge plats för det nya landfästet behövde man riva det gamla. En tillfällig plattform för ersättningsbussar byggdes i Baggeby liksom en ny spårövergång för gående och cyklister i Torsvik.

I slutet av augusti stod bron färdig och SL besiktigade spåranläggningen. De hade synpunkter på elinstallationerna och beslutade att skjuta på trafikstarten.

Lidingö stad anser att bron lever upp till de lagar och regler som gäller för el. En intensiv dialog pågår därför mellan staden och SL.

– Så fort alla elsäkerhetsrisker är undanröjda spänningsätter SL bron så att den kan börja nyttjas fullt ut, skriver Sophie Gunnarsson, kommunikatör på SL, i ett mejl till Mitt i.

Ersättningsbussarna mellan Ropsten och Baggeby fortsätter att gå tills man kommit överens.