Kommunens chatfunktion, botten Kommun-Kim, har fått sparken. Chatboten har funnits på Ekerö kommuns webbsida i dryga tre år, men efter att färre och färre har använt tjänsten tas den nu bort.

När kommunen har lyft fram Kommun-Kim som ett sätt att söka information har samtalen med boten ökat, men sedan har de gått ner igen.

"Vi tolkar det därför som att Kommun-Kim inte riktigt lyckas svara upp mot våra invånares behov och förväntningar", skriver kommunens utvecklingschef Maria Svenson i ett mejl till Mitt i Mälarö.

Socialt

Under de senaste åren har Kommun-Kim haft knappt 4 000 konversationer, men nästan 20 procent av dessa har varit socialt småprat.

"Frågorna har inte varit relaterade till kommunens verksamhet utan mer av karaktären att det är kul att testa att prata med en robot. Många har dessutom inte upplevt att de har fått hjälp med sitt ärende", skriver Maria Svenson.

Bättre sökfunktion

I stället för en chatbot kommer Ekerö kommun nu att satsa på att göra sökfunktionen på webben bättre.

"Vi kommer att fortsätta titta på alternativa chatt-funktioner som ett sätt att kommunicera med kommunen eftersom det är fler och fler som använder den kanalen men vi har ingen ersättare utsedd i dagsläget", skriver Maria Svenson.

https://www.mitti.se/nyheter/i-host-byts-kommunens-otidsenliga-sajt-ut/repsdj!he0p4Hx9a5z6aMBnkZSg0w/