Sedan lanseringen av tyck till-appen 2014 har användandet ökat stadigt. Förra året registrerades nästan 180 000 ärenden i Stockholms stad vilket är flest hittills.

– Det betyder inte nödvändigtvis att problemen blivit fler, utan att det blivit enklare att rapportera dem. Det ger oss mycket värdefull information. Vi får även in förslag och beröm, men framför allt får vi reda på sådant som inte fungerar, säger Malinda Flodman, press­talesperson vid trafikkontoret.

Ett 20-tal personer jobbar på det servicecenter där anmälningarna hamnar.

– Det är mycket att hantera och det är inte så att ärenden kommer in i ett jämnt flöde. När det snöar kommer det till exempel in många anmälningar, eller om ett speciellt problem uppstår. Då kan det bli längre svarstider.

 – Jag och min fru brukar använda Tyck till-appen för att anmärka på snöröjningen och att det är så himla halt i parkerna. En grej som retar mig är gator, småvägar och trappor som inte sandas och vinterunderhålls. I Observatorielunden till exempel. Det tycker jag är dumt eftersom jag är ute och går så mycket. Fråga vem som helst som har hund.

– Jag och min fru brukar använda Tyck till-appen för att anmärka på snöröjningen och att det är så himla halt i parkerna. En grej som retar mig är gator, småvägar och trappor som inte sandas och vinterunderhålls. I Observatorielunden till exempel. Det tycker jag är dumt eftersom jag är ute och går så mycket. Fråga vem som helst som har hund.

Pekka Pääkkö

I första hand prioriteras akuta ärenden där människors liv och hälsa kan vara i fara. Hur lång tid det tar innan något åtgärdas kan bero på hur komplicerat ett ärende är.

– Men vissa saker är vanliga och återkommande, dem har vi standardsvar och åtgärder på.

Med så många anmälningar är det lätt att tro att de kan försvinna i ett svart hål. Tas alla verkligen till vara på?

– Ja, även om det är så att inte alla som anmäler får återkoppling.

Fimpar på gatan får många att ilskna till.

Fimpar på gatan får många att ilskna till.

Mostphotos

Bo Höglund, parkingenjör på Norrmalm, berättar att flest klagomål och synpunkter i stadsdelen handlar om Vasaparken, Observatorielunden och Tegnérlunden.

– Det är mycket om lek­utrustningar som är trasiga. Senaste månaden är det många som undrar när fotbollsplanen öppnar.

– Sedan förekommer det konflikter mellan grupper som hundägare och dem som inte har hund, de som gillar ishockey och folk som gillar att åka skridskor i allmänhet.

– Andra undrar varför vi inte bara har småbarnsgungor eller tycker att staden ska göra något för att lösa kommunikation mellan människor.

En positiv trend är att nedskräpningen har minskat i parkerna de senaste fyra åren. Mellan 2021 och 2022 var det nästan en halvering.

– Norrmalmsborna är bättre på att kasta skräp i skräpkorgarna och våra återvinningsstationer i parkerna vilket leder till renare parker, säger Bo Höglund.

Nedskräpningen har faktiskt minskat i stan de senaste åren – men än kommer klagomål in.

Nedskräpningen har faktiskt minskat i stan de senaste åren – men än kommer klagomål in.

Mostphotos

En bidragande orsak kan också vara att fler papperskorgar ger ifrån sig digitala signaler när de är dags att tömma dem. När det kommer till nedskräpning i parker är det ofta förpackningar från take away-mat som fått ligga kvar efter lunchen eller picknicken. Men det kan också handla om skräp från illegala bosättningar, eller sopor som spridits från papperskorgar av fåglar och vind.

– Men det kan även vara att papperskorgarna är trasiga och då är det jättebra att vi får snabb återkoppling så att vi kan åtgärda det. I den långsiktiga planeringen är det också bra hjälp för oss att veta hur trender och tyckande ser ut, säger Karin Ekrin, avdelningschef på parkmiljö­avdelningen.