Solen är på väg ner och flera flygentusiaster står längs start och landningsbanorna på Arlanda. Väskorna är packade med lite extrakläder, kameror och något att äta och dricka. Stämningen är på topp bland vännerna på plats och förväntningarna är höga. Nu ska någon ta hem en riktig toppenbild. Perfekta förhållanden för planespotting med andra ord.

– Drömbilden är en "golden hour face to face" bild på en Boeing 747 på Zürich flygplats med bergstopparna i bakgrunden, säger Emre Ekim.

Den bilden går inte att fånga den här dagen av förklarliga skäl. Men det är inte bara bilderna som står i fokus.

– Tjusningen med det här är nog gemenskapen, att man träffar så många olika människor med samma intresse för foto och flyg, säger Anton Kindström.

Aktivitet.Solen är på väg ner och flera flygentusiaster står längs start och landingsbanorna på Arlanda.

Aktivitet.Solen är på väg ner och flera flygentusiaster står längs start och landingsbanorna på Arlanda.

Isak Khysing

Bilder med solreflexer

Ett plan lyfter, mullret eskalerar i takt med att farten ökar. När nosen lyfts smattrar det från kamerorna. Målet är inte bara att få ett flygplan på bild. Fler saker spelar in. Bakgrunden, förgrunden, ljuset och skärpan.

Det är inte en slump att de är på plats när solen står lågt. I gryning eller solnedgång finns chansen att få ett vackert ljus speglat i planens motorer. Något de pratar om och som finns på killarnas bucketlist.

Sedan går snacket om olika flygplansmodeller. Här nämns deras favoritmodeller som Airbus A380, Airbus A340-600, Antonovs AN-225, McDonnell DouglasMD11 och jackpotten Air Force One, som dock inte är en modell utan anropskoden för det plan som för tillfället har USA:s president som passagerare. Ett minne för livet att fånga den på bild.

– Mitt bästa minne var i januari i år då jag och några andra spotterkompisar fotade Maximus Air Cargo Antonov AN-124 som flög till Arlanda från Denver, säger Anton Kindström.

Edwin Croneda återkopplar till ljuset.

– Mitt bästa minne var när jag var och kollade ankomster på bana19R under solnedgången, säger han.

Men egentligen behöver det inte vara något specifikt tillfälle som etsar sig fast i minnet. Emre Ekim ser tjusningen i att umgås, vilket är nog så viktigt för att få intresset att leva vidare.

– Det bästa med Arlanda är när man åker ut en fredagseftermiddag tillsammans med grabbarna och tar lite bilder bara.

Började med fotointresse

Men hur kommer det sig att intresset för flygplan blivit en grej och intresserar så många världen över?

– Jag har alltid varit intresserad av kameror och flyg sen jag var liten. Men intresset tog fart på riktigt när jag fick min första systemkamera under 2020, säger Anton Kindström.

– Jag hade flera vänner som hade plane spotting som intresse runt om i världen. Sen så började jag fota på Bromma och det var då jag fick upp ögonen för plane spotting, fyller Edwin Croneda i.

Lite avskalat handlar plane spotting trots allt om två saker.

– Det är roligt att få se flygplanen på riktigt nära håll och att ta många bilder, avslutar Emre Ekim.

Och då är Arlanda platsen som gäller.

Gemenskap. "Tjusningen med det här är nog gemenskapen, att man träffar så många olika människor med samma intresse för foto och flyg", säger Anton Kindström.

Gemenskap. "Tjusningen med det här är nog gemenskapen, att man träffar så många olika människor med samma intresse för foto och flyg", säger Anton Kindström.

Isak Khysing