– Det blir ett helt annat ljud häruppe, det studsar mot väggarna, säger Cecilia Ljungvall och får medhåll av maken Kjell. Paret bor på Repslagaregatan i Vaxholm.

Även grannen Eva Myrbäck, Söderhamnen 10, håller med:

– När man ligger och ska sova så står de med motorerna på och bara maler och maler, säger hon.

Ny ändhållplats

För grannarna vid Söderhamnen har problemet pågått ända sedan slukhålen upptäcktes under vägen. Då stoppades nämligen busstrafiken till ändstationen Söderhamnsplan och dirigerades om till ”shelltomten”, Söderhamnen 12. Alldeles nedanför paret Ljungvalls och Evas balkonger.

Här stannar och vänder bussarna numera och låter ofta motorerna stå på.

Göran Ansered Seveson på Söderhamnen 16 plågas också, men bor dessutom vid hållplats Västerhamnsplan som blivit den nya ändhållplatsen.

När Mitt i ska intervjua honom på uteplatsen med utsikt över hamnen kommer en dubbeldäckare med påslagen AC och stannar. Dånet från bussen överröstar oss nästan helt.

– Det går inte att sitta ute på eftermiddagen, förklarar han.

Eva Myrbäck, Cecilia och Kjell Ljungvall och Göran Ansered Seveson är trötta på bullret.

Eva Myrbäck, Cecilia och Kjell Ljungvall och Göran Ansered Seveson är trötta på bullret.

Mikael Andersson

Sedan början av maj har Cecilia Ljungvall gjort inte mindre än ett 40-tal anmälningar till SL, fotat, tagit tid och haft kontakt både med bussbolaget Transdev och myndigheter.

Inte första gången

I början av augusti blev beskedet från Transdev att man ska börja påminna sina förare om tomgångsreglerna, men så sent som förra veckan (läs: vecka 33) kunde Cecilia ända klocka bussar som körde på tomgång i både fem och sju minuter.

– De har blivit bättre, men det räcker inte, säger hon.

– Det handlar inte bara om att det stör, utan om att det är ett brott mot miljöbalken.

Till saken hör att det inte är första gången SL har utmaningar med olovlig tomgångskörning.

2016 kunde Mitt i berätta om polisanmälningar mot dåvarande bussoperatören Arriva som inte bara bröt mot tomgångsreglerna i Vaxholm, utan även aktivt uppmanat anställda att låta ”svårstartade” motorer i bussdepån i Täby stå på.

Då ledde det till krav på åtgärder, bland från politiker i dåvarande landstingets trafiknämnd (numera Region Stockholm).

”Ska följa lagar och regler”

Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor bekräftar att man fått in klagomål och att man begärt in en synpunkter från Region Stockholms trafikförvaltning senast 25 augusti.

”Detta är nyheter för oss på trafikförvaltningen. Självklart ska alla våra trafikutövare följa lagar och regler och lokala trafikbestämmelser” skriver Claes Keisu, pressansvarig i en kommentar.

Han uppger också att Trafikförvaltningen kommer att ta upp klagomålen med Transdev ”vid nästa affärsmöte”.

För Cecilia Ljungvalls del ledde de många klagomålen till att hon till slut blev uppringd av SL, berättar hon:

– Han sa att han ville kolla om jag var galen. Jag svarade ”Jag är inte galen, men jag kommer att bli galen om det fortsätter”.

Mitt i har sökt bussbolaget Transdev på mejl och telefon.