Mariehäll, regnig eftermiddag. Filmvetaren och författaren Mikaela Kindblom läser innantill från en gatuskylt.

– "Tomtebobarn..." Nej men, det här är ju helt tokigt. Det är ju sagoböcker. Ingenting som har med film att göra.

Hade hon fått välja hade området i stället haft namn som Edvard Perssons torg eller Lena Nymans gata. För här, alldeles på gränsen till Sundbyberg, fanns i många år en av Sveriges stora "drömfabriker": Europafilm.

90 år har hunnit gå sedan filmbolaget kom hit, men först i krokarna var det inte. Drygt tio år tidigare hade SF invigt sin studio Filmstaden i Råsunda.

"Personlig identitet"

Två stora filmbolag med Sveriges minsta kommun mellan sig. Ändå kan det vara en utmaning att hitta filmscener som har spelats in på Sumpans gator. En sökning på "Sundbyberg" i Svensk filmdatabas ger 192 träffar, varav många i själva verket syftar på Europafilms ateljén på andra sidan Bällstaån.

Men visst har det hänt att kameralinsen nått längre än så. Ett nutida exempel är teveserien Snabba cash, som till stor del spelades in i bland annat Hallonbergen.

https://www.mitti.se/nyheter/har-ar-platserna-i-sundbyberg-som-gatt-till-filmhistorien/repvkw!l0nY1QyWqhJSGkDI3fq81w/

– Sundbyberg har verkligen en personlig identitet som är unik samtidigt som den är väldigt mångfacetterad. Man tänker kanske inte på det om man bor i Sundbyberg, men det finns så många små världar som är härliga och går att lyfta ut, säger seriens producent Nicklas Wikström Nicastro.

För honom var det viktigt att använda sig av autentiska miljöer.

Men de skulle också vara "filmiska".

– En tunnelbanestation är bara en tunnelbanestation, men är det rätt station blir det en magisk värld. Det kan vara allt från busstorg till höghus.

Kan det bli mer filmande i Sundbyberg för din del?

– Förr eller senare, 100 procent! Det är jag helt övertygad om. Exakt var och när får vi se, men det är en jättebra plats för film- och teveinspelning.

Och Mikaela Kindblom anar att det kan finnas fler Sundbybergsvyer som väntar på att upptäckas i äldre filmer.

– Det är ett arbete som måste göras också, att man tittar på filmerna och tänker: Kan det här vara en bit av järnvägsstationen? Är det här Bristol?

Edvard var här

På den gamla goda tiden var det annars poppis att återskapa miljöer i studio. 1946 kom Hasse Ekman till Europafilm för att filma sitt Östermalmsdrama Medan porten var stängd. Samma år gjordes här den första svenska långfilmen i färg: Klockorna i Gamla Sta'n med Edvard Persson.

Två exempel där Mariehäll har fått föreställa Stockholms innerstad.

– En ateljé är ju till för att bygga platser som man inte tänker åka till, konstaterar Mikaela Kindblom.

I dag finns inte någon drömfabrik kvar i vare sig Mariehäll eller Råsunda. Ändrade estetiska ideal drev på nedläggningarna, så även "regionaliseringen" som innebar att svensk filmproduktion skulle spridas ut i landet.

– Stora ateljén i Filmstaden revs 1999. Man hade låtit den stå och förfalla, det var en del av den politiken kan man säga.

Några år senare jämnades också Europafilms gamla lokaler med marken. De stjärnspäckade kvarteren har ersatts med bostäder – och sagoboksfigurer.