Björn Ödman jobbar i centrala Sundbyberg och "älskar" Sturegatan och dess små butiker.

– Jag tycker nästan lite synd om dem.

Dåligt samvete för att du inte handlar där?

– Man får det lite.

Dessvärre faller inte Sturegatans utbud honom särskilt i smaken. Men på second hand-butiken Saras basar fyndas det. Här lyckas Björn pruta ner sällskapsspelet Mad med en tia, till 30 kronor.

Fler loppisar förr

Och vad gör man inte för ett bra erbjudande? Med höga räntor, inflation och ökade levnadskostnader är det inte direkt något drömläge för vare sig handel eller konsumenter.

– Handeln har det väldigt tufft just nu. Konsumenternas reallöner har minskat kraftigt och pengarna måste räcka till mat, boende och ökade energikostnader. Då väljer många att spara in på konsumtion, säger Emma Hernell, vd för handelns utredningsinstitut (HUI).

Vilken funktion fyller Black friday – särskilt i år?

– Konsumenterna är väldigt prisfokuserade och letar kampanjer och röda priser. Det finns ett stort intresse för Black friday i år, men på ett mer strukturerat sätt. Med lite planering kan många konsumenter då få råd att köpa julklappar, när det ekonomiska läget är tufft för många familjer. 

Emma Hernell, vd för HUI.

Emma Hernell, vd för HUI.

HUI

Men utvecklingen är inte samma inom alla branscher. Medan de kapitalintensiva branscherna som järn och bygg, möbler och elektronik kämpar har mode- och skönhetsbranschen fått ett uppsving.

– Många byggde och möblerade om under pandemin, vi är lite klara med det. Nu behöver vi köpa kläder eftersom vi får träffa folk igen. Det är också lättare att unna sig en skönhetsprodukt när man dragit in på de stora inköpen, säger Hernell.

Handelsplats, galleri, stadsgata – var handlar vi nu?

– Vi handlar faktiskt lite överallt.

Hur har galleriorna förändrats? Försöker man återskapa stadsbildskänslan inne i galleriorna?

– Många hyresvärdar och centrumägare försöker skapa mötesplatser, likt stadskärnans funktion. Människor vill ha platser att mötas på där man kan gå i affärer, gå på bio, fika och äta på restaurang.

Gillar gallerior

Björn Ödman tycker att gallerior är ett bra koncept. Man slipper besväras av dåligt väder och får känna sig mer anonym.

– I ett mindre centrum hoppar butikspersonalen på en direkt.

Gamla goda affärsstråket Sturegatan då? Det skulle må bra av fler handlare i stil med Saras basar. Så resonerar i alla fall Rimvidas "Rimi" Tchepoulis, som ansvarar för butiken.

– Folk kommer inte in lika mycket nu som för drygt fem år sedan. Det är lite tråkigt. Förr fick man höra från kunder att Sundbyberg är ett "loppismecka".

Kanske var det en vädjande blick från köparen Björn Ödman (till höger) som lyckades övertala handlaren Rimvidas "Rimi" Tchepoulis att sänka priset med en tia.

Kanske var det en vädjande blick från köparen Björn Ödman (till höger) som lyckades övertala handlaren Rimvidas "Rimi" Tchepoulis att sänka priset med en tia.

Stefan Källstigen

Samtidigt gläds Rimi åt evenemang som kräft- och surströmmingsskivan, som fortsätter locka folk till Sturegatan.

Black friday spelar mindre roll för honom.

– Det beror mer på hur mycket varor jag har i butiken. Kan jag ha rea så kör jag rea.

Men är det positivt även för er om folk blir mer köpsugna så här års?

– Ja, absolut. Man märker att köparna handlar mer under Black friday.