Bagaregården

– I morse körde vi ut på Hisingen, längs insidan av E6:an upp mot Jordfallsbron. Över den och tillbaka på andra sidan ner mot Agnesberg och vidare till Gamlestan. En lite lätt morgontur. 

Delägare. Andreas Björkroth är även grundare till cykelklubben Rendezvous Cycling Club och tipsar även om tjejklubben Il Vento.

Delägare. Andreas Björkroth är även grundare till cykelklubben Rendezvous Cycling Club och tipsar även om tjejklubben Il Vento.

Markus Andersson

Kanske inte för alla men för cykelentusiasten Andreas Björkroth, en av fyra delägare till Cykelfiket. Här servar och säljer de cyklar. Och serverar kaffe. En kombo som är vanlig utomlands och som börjar få fäste även i Sverige.

– Vi vill skapa en kultur kring cykling. Landsvägscyklister har ofta ett fik eller pizzeria som mål. Åker du till Danmark finns det cykelkaféer överallt. Britterna är också väldigt mycket för kaffe. Fransmännen likaså. Där går det nästan inte att gå in i en cykelbutik utan att det finns en bra kaffemaskin också.  

Meckar. Det vanligaste jobbet i verkstan är att laga punktering och fixa vårservice, säger delägaren Lars Andersson.

Meckar. Det vanligaste jobbet i verkstan är att laga punktering och fixa vårservice, säger delägaren Lars Andersson.

Markus Andersson

Poppis att rusta upp klassikerna

I kaféets verkstadsdel meckar kollegan och delägaren Lars Andersson.  

– Jag gör en service på den här gamla fina Skeppshulten. Många kommer hit med gamla cyklar som de vill rusta upp.  

Känslan på Cykelfiket är att de flesta vardagspendlarna har fått fram cykeln efter vintervilan. Men för Andreas och Lars som trampar många, många mil i veckan, är det självklart att ta hojen vart man än ska året runt. Det betyder att de har hyfsad koll på Cykelstaden Göteborg. 

– Det finns mer att önska. Särskilt när det handlar om korsningar. Jag har tänkt på att man ofta lagar spårvagnsövergångar för bilar men cykelbanan får vara. Är det en grop runt ett spårvagnsspår är det lätt att hamna med hjulet där och så ramlar man, säger Andreas.  

Cykelbanorna får inte heller godkänt.  

– Nej, de är inte optimala. De behöver breddas och så kommer det ofta konstiga rödljus och hinder mitt i banan.  

Trampar och äter ihop

Summa summarum får Göteborg fem av tio möjliga. 

– Medelbetyg. Det finns sämre och bättre ställen som Malmö, där har de en mer progressiv attityd kring cykling. 

Samtidigt märks ett ökat intresse kring cykling som en social aktivitet.  

– Klubbar där man cyklar och äter tillsammans blir allt fler. Det bubblar verkligen kring cyklingen, det är jätteroligt! 

Tre ställen. Cykelfiket finns här på Sofiagatan i Bagaregården men även på Heden och Erik Erik Dahlbergsgatan.

Tre ställen. Cykelfiket finns här på Sofiagatan i Bagaregården men även på Heden och Erik Erik Dahlbergsgatan.

Markus Andersson

Så tycker göteborgarna om cykelstaden Göteborg

Markus Andersson

Anton Boså, 29 år:

Hur ofta cyklar du?

– Jag pendlar till jobbet i stan och kör lite landsvägscykel. Men i dag är jag här med min syrras cykel för att en pedal har gått av. Jag trodde jag kunde fixa det själv men det ser ut att behövas ett verktyg som jag inte har.

Vad tycker du om Cykelstaden Göteborg?

– Det funkar helt okej men det är inte optimalt. Jag bor här och jobbar vid Järntorget. Det är mycket stopp och hinder på vägen som rödljus och ombyggnationer. Men det går fortare att cykla än att åka kollektivt. Danskarna är bra på cykel. Jag tror att man behöver bredda cykelbanorna, de är för tajta. Det vore också bra om det gick att skapa leder så att man kan cykla längre sträckor utan stopp, satsa på riktiga cykelvägar som motorvägar för cyklister.  

Markus Andersson

Stina Manheden, 43 år:

Hur ofta cyklar du?

– Jag cyklar jämt. Jag köpte en elcykel under pandemin för att jag inte ville åka kommunalt då och har cyklat sedan dess. Om det är punka på cykeln vet inte jag hur jag ska ta mig fram längre. Jag har inget körkort så jag tillhör dem som cyklar året runt. Idag har jag inget cykelärende utan tar bara en kaffe här på fiket.

Vad tycker du om Cykelstaden Göteborg?

– Den har blivit bättre skulle jag säga. Förr kunde man cykla på en tydlig cykelbana och sedan försvann den plötsligt och man visste inte vart man skulle ta vägen. Jag tycker att det märks att staden prioriterar cykelvägar och cyklister lite högre nu. Det kan fortfarande hända att banan bara tar slut eftersom det byggs på så många ställen. Annars är staden lagom liten, kommer långt på kort tid – särskilt om man har el på cykeln!

Markus Andersson

Tommy Manfredsson, 32 år:

Hur ofta cyklar du?

– Jag brukar cykla till Härlanda tjärn för att springa eller för att komma ut i skogen. Och ibland cyklar jag bort till Chalmers i Johanneberg för att klättra. Nu är jag här för att köpa bromsbelägg. Det är kul att fixa med cykeln, jag ser det lite som att mecka med en bil.

Vad tycker du om Cykelstaden Göteborg?

– Jag har inte hunnit cykla så mycket än, jag flyttade hit från Umeå i höstas. Göteborg känns hyfsat bra för cyklister ändå. Det läskigaste är spårvagnarna, jag har jätterespekt för dem. Annars är det oftast ett bra upplägg på cykelbanorna och det har aldrig varit problem att hitta rätt. Det är bra skyltat. Men jag tycker att alla borde använda hjälm.