I juni 2022 togs första spadtaget på Hökarängens grusiga bollplan nedanför Högdalstopparna.

Ett år senare har platsen genomgått en total förvandling. Böljande gupp och brant lutande kurvor står redo att ta emot fartsugna cyklister från hela Sverige.

Lördagen den 1 juli invigs Stockholm BMX Arena, som den heter, med SM-tävlingar.

– Den är unik. Det finns inget liknande inom Stockholms stad i alla fall, säger Erika Kenne, projektledare på fastighetskontoret.

Arenan består av en EM-klassad tävlingsbana och en mindre så kallad pump track. Båda kommer att vara öppna för allmänheten.

– Pump tracken är tänkt att vara lite mer prova på och för spontanidrott. Den stora banan har högre svårighetsgrad, förklarar Erika Kenne.

Banbyggare med passion

När Mitt i är där pågår finputs. En grävare plattar till jord vid sidan av ett gupp. Vattenspridare fuktar banans stenmjöl, som är snustorrt i den brännande junisolen.

– Torkan gör att det faller sönder lättare. Knackar man hål på ytan blir det sandlåda, säger Stefan Truedsson från banbyggarföretaget Velosolutions.

Han är brunbränd, talar skånska och arbetar som ”shaper”. Han berättar att han ägnat hela sitt yrkesliv åt banor för cykel och skateboard.

– Nästan hela gänget som jobbar med banan är skejtare, BMX-åkare eller mountainbike-åkare. Vi har alla samma passion. Det ska rulla skönt – det sitter i ryggraden på oss, säger han.

På plats har han en BMX-cykel som han testkör banan med under arbetets gång. Även landslaget har teståkt och gett tummen upp.

– Banbygge är ett hantverk. Det är inte som att bygga en fotbollsplan, det här är något helt annat. Det är mycket en känsla man vill åt och justeringar görs under byggnationens gång, konstaterar Erika Kenne.

Från den fem meter höga startkullen får man med sig mycket fart ner i banan. Rampen och kurvorna är asfalterade, resten av banan körs på stenmjöl. Stefan Truedsson från företaget Velosolutions jobbar med banbygget.

Från den fem meter höga startkullen får man med sig mycket fart ner i banan. Rampen och kurvorna är asfalterade, resten av banan körs på stenmjöl. Stefan Truedsson från företaget Velosolutions jobbar med banbygget.

Angie Gray

Tjuvåkning på nätterna

Till invigningen ska banan vara tipptopp. Torkan är en utmaning. Det är även de tjuvåkare som inte kan hålla sig i skinnet. Ryktet om den nya banan har lett till ovälkomna besök.

– Vi har till och med sovit vakt här på nätterna. Det är många som inte kan vänta, berättar Stefan Truedsson.

Även mitt på ljusa dagen finns de som tar chansen. Vid pump tracken står plötsligt två män med en cykel. Erika Kenne marscherar dit och ger dem en vänlig men bestämd åthutning:

– Det här är ett arbetsområde. Invigningen är om några veckor, ni får hålla er till tåls till dess.

Sam Alcayna heter mannen som blir blåst på sitt premiäråk.

– Jag bor i Högdalen. Det här är precis bredvid mig, berättar han, inte alltför besviken.

Hur ofta kommer du vara här?

– Så ofta jag orkar.

Samma gäller 17-årige Tage Turander från Fagersjö. Han är BMX-cyklist på landslagsnivå och börjar bli otålig.

– Jag är där minst en gång i veckan bara för att kolla hur det går, berättar han.

Vad betyder det med en ny BMX-bana?

– Det är svinnajs. Bästa banan för BMX i dag ligger i Ängelholm. Dit är det långt. Jag kommer att utvecklas mycket med den här banan.

Banan i Älvsjö, där det ibland hålls tävlingar, går enligt Tage Turander inte att jämföra med det som nu tar form i Hökarängen.

– Det är som en Fiat mot en Ferrari, säger han.

Erika Kenne från fastighetskontoret visar upp den asfalterade pump track som ligger intill tävlingsbanan. Här kommer det även vara tillåtet med skateboard och kickbike.

Erika Kenne från fastighetskontoret visar upp den asfalterade pump track som ligger intill tävlingsbanan. Här kommer det även vara tillåtet med skateboard och kickbike.

Angie Gray

Har tagit tio år

Älvsjö BMX har varit drivande i att få till en ny bana – en process som enligt ordföranden Håkan Staf har tagit tio år. Inte undra på att han är taggad nu.

– Det blir skitfränt. Inramningen av platsen är helt magiskt bra. Banan smälter in i landskapet. Man skulle kunna utveckla cykelsporten i området och göra det här till en knutpunkt. Kullarna intill är jättebra för downhill och cross country, säger han.

Han räknar med att föreningen kommer att träna i Hökarängen 4-5 kvällar i veckan. När ingen organiserad träning pågår är det fritt fram, även för den som aldrig förr suttit på en BMX-cykel.

Klubben har medlemmar så unga som fyra-fem år. Men Håkan Staf skickar med en uppmaning till föräldrar:

– Det är ingen lekplats. Det sker allvarliga olyckor. Man måste vara medveten om riskerna med den här farten. Föreningen rekommenderar full face-hjälm, heltäckande klädsel och handskar.