Bedrägerierna mot äldre fortsätter öka i Täby. 2024 har inletts med ett flertal, både försök och fullbordade brott.

– Det är ett ungefär ett fullbordat brott per vecka som det ser ut i nuläget, säger kommunpolis Jonas Nilsson.

I början av februari blev, som Mitt i tidigare berättat om en 90- årig kvinna i Täby utsatt. Hon trodde att hon talade med sin bank som sade att de skulle ta hand om hennes smycken– i säkerhetssyfte. I stället blev hon av med smycken med ett uppskattat värde på över 100 000 kronor.

Samma dag inträffade ett liknande brott där en annan äldre kvinna i Täby blev av med smycken värda 200 000, enligt polisen i Täby.

Anmälningarna ökar varje år

Båda brottet utreds nu som bedrägeri. Polisen berättar att det är vanligt att gärningsmännen skapar ett förtroende genom att säga att de är från till exempel banken eller polisen.

– De uppger att de ska hjälpa målsägandena. Man får inte glömma att de ofta är väldigt skickliga, säger Jonas Nilsson.

Anmälningarna har ökat år för år i kommunen. 2020 fick polisen in 13 anmälningar om "Bedrägeri genom social manipulation, mot äldre”. 2021 kom 62 anmälningar in, 2022 kom 72 och 2023, 106 anmälningar.

– Men merparten av anmälningar är försök till brott, säger Jonas Nilsson.

Känner en enorm skam

Polisen berättar att de drabbade ofta påverkas psykiskt.

– Många känner en enorm skam över att de blivit lurade. Flera beskriver även att de efter brottet blir rädda varje gång telefonen ringer. Det blir en ordentlig törn på självkänslan och vissa fall är det lidandet värre än det ekonomiska, säger Jonas Nilsson.

Polisen arbetar nu hårt med att få ut informationen till äldre i kommunen. Exempelvis åker polisens volontärer runt och föreläser på seniorboenden, äldreboenden och föreningar i Täby för att sprida kunskap.

Jan Lundin har länge arbetat som polisvolontär.

– Vi brukar säga att de har slutat med inbrott, bedrägerier har ju ökat något enormt, säger han.

Lägg alltid på luren

Han berättar att bedragarna använder sig av många olika knep. Under föreläsningarna går de igenom hur de arbetar.

– Många kommer inte ihåg att de ska vara försiktiga då de som ringer är så trevlig. Bedragarna är skickliga på att förklara varför de ringer och de stressar och säger att konton kommer bli låsta, det är en av varianterna.

Det finns flera sätt för att minska risken för att utsättas.

– Det viktigaste är att lägga på luren, vid minsta misstanke– lägg på luren. Kolla sedan upp om det stämmer, ring barnbarnet eller banken och kolla. Bedragarna är duktiga på att skapa stress och är man inte van vid sådana samtal så klarar man inte ut det, säger han.