Förbered dig på oljedoft, knatter och dånande motorer i västerort på söndag, 7 maj.

Det är dags för västerorts åttonde mopedparad. Premiären hölls 2014 och 2022 gjorde den comeback efter pandemin – i fjol kom 110 mopedentusiaster till start.

Oklart hur många som startar

På söndag väntas ungefär lika många ställa upp. Återigen visar ägarna upp sina juveler vid Hässelby museum innan paraden inleds – där avslutas sedan också paraden.

– Det är mycket nostalgi bland de som ställer upp. Många körde dagligen på 50-, 60- och 70-talet. Någon annan kanske hittat mopeden i sin farfars gamla lada och dammat av den, säger Lars Hannéll, ordförande i Hässelby hembygdsförening, som arrangerar paraden.

Bild från föregående års mopedparad i västerort.

Bild från föregående års mopedparad i västerort.

Henrik Henrikson

– Efter museet går paraden genom Kyrkhamn, Backlura, Skälby, Spånga, Nälsta, Vällingby centrum och Hässelby slott.

Snyggaste – och fulaste – veteranmopeden kommer utses av arrangörerna.

– En pensionerad polis kommer åka på sin motorcykel i uniform längst fram. Och vi lottar bland annat ut en Rex-moped från 1955. Den är väl använd men fullt körduglig, säger han.

Krävdes inte körkort

Paraden går som tidigare år under namnet Harald Nielsen memorial, till minne av den bortgångne motorjournalisten som ska ha myntat namnet moped. Det var 1952 som Sverige fick en lagstiftning om att ”cykel med hjälpmotor” fick framföras utan körkort, skatt, inregistrering och försäkring.

Bild från föregående års mopedparad i västerort.

Bild från föregående års mopedparad i västerort.

Henrik Henrikson

Högsta hastighet fastställdes till 30 kilometer i timmen och den nedre åldersgränsen för föraren sattes till 15 år. Harald Nielsen ska ha dragit samman orden ”motor” och ”pedal”. Fordonet blev snabbt en succé hos svenska tonåringar. Numera krävs dock körkort.