Efter att den här artikeln skrevs har investeringen klubbats.

Förra året blev vägbygget vid Petterboda på Tyresövägen klart efter att ha pågått sedan hösten 2017. Senare i år är tanken att nästa steg ska börja.

Det handlar om området runt Bäverbäcksrondellen, där ett nytt bostadsområde är beslutat norr om vägen.

– Nästa flaskhals är Bäverbäcken. Där har vi i dag en rondell, ett obevakat övergångsställe och en busshållplats. Många rör sig över vägen i rusning och det blir mycket stopp i trafiken, säger Sara Kopparberg, kommunens samhällsbyggnadschef.

Förslaget är att bygga om rondellen vid Bäverbäcken och ersätta övergångsstället där med en gång- och cykeltunnel. Tyresövägen skulle höjas på den vägsträckan för att ge plats åt tunneln.

– I praktiken bygger vi en bro för vägen snarare än en tunnel. Vi vill att tunneln ska vara bred, ljus, trygg och lätt att komma ner i. Vi behöver höja vägen, annars skulle ramperna ner under bli så långa. Det gör att det blir dyrare, men vår bedömning är att det här är enda sättet att få till det på ett bra sätt.

https://www.mitti.se/nyheter/nasta-steg-for-tyresovagen-har-klubbats/repujr!pqBKMonLzrBhedaWby0G2g/

Flera vägar påverkas

I planerna finns inte bara tunneln och rondellen vid Bäverbäcken utan också till exempel en breddning av Tyresövägen fram till korsningen mot Bollmoravägen. Den korsningen föreslås byggas om liksom korsningen strax söder om den. Förändringar på Siklöjevägen och Bäverbäcksvägen ingår också.

Kostnad för allting? 245 miljoner enligt en första kalkyl i beslutsunderlaget. Av det räknar kommunen med att få intäkter på mellan 20 miljoner till 129 miljoner bland annat beroende på hur mycket Trafikverket går in med.

Den summa som politikerna hade att ta ställning till vid senaste kommunstyrelsemötet var 165 miljoner.

– Det är ett jättestort projekt och mycket pengar, en jättesatsning, säger Sara Kopparberg.

Beslut i veckan

Att ombyggnaden ska bli av har en oenig kommunstyrelse beslutat, men det är under förutsättning att också fullmäktige säger ja till summan. I pengafrågan väntades fullmäktige ta beslut i kväll, torsdag.

Bygget är tänkt att börja senare i år, troligtvis i vinter, och pågå en bit in i 2024.

– Vi vill få till det nu. Innan de nya bostäderna börjar byggas i Bäverbäcken kan vi nyttja marken vid sidan av Tyresövägen för att leda om trafiken och göra störningen mindre.

Efter att vägarbetena är klara – vad skulle den största skillnaden vara mot i dag?

– Vårt mål är att trafiken ska flyta bättre förbi, för alla trafikslag. Vi kommer att ha bättre, uppfräschade och tillgänglighetsanpassade busshållplatser. Vi kommer ha en tunnel som gör det lätt att på ett säkert sätt förflytta sig mellan de båda sidorna av vägen, för de nyinflyttade och för dem som ska till till exempel golfbanan.

Stökig byggtid

Arbetet skulle dock inte gå Tyresöborna obemärkt förbi, konstaterar hon.

– Tyresövägen är en av de största vägarna i kommunen och det är som mest trafik här på hela sträckan innan motorvägen börjar. Det är klart att det kommer att bli stökigt under byggtiden även om vi gör allt för att minska störningen. Vi hoppas att Tyresöborna har tålamod och ser till att det kommer att bli bättre på sikt.

Frågan om Tyresövägens framtid var uppe för beslut på senaste kommunstyrelsemötet. Socialdemokraterna röstade för förslagen.

– Det är sedan länge känt att Bäverbäcken är en flaskhals på Tyresövägen. Syftet är att öka framkomligheten och trafiksäkerheten, säger Anita Mattsson (S).

Hon fortsätter:

– Ja, det handlar om mycket pengar men det är en del av ett helhetstänk. Vi investerar i till exempel nya bostäder och förskolor och måste ha med oss infrastrukturen också. Det här handlar om förbättringar för gående, cyklister, bilar och kollektivtrafik. Vi kan inte blunda för att de här åtgärderna måste göras.

Yrkade på återremiss

De andra partierna i styret – Liberalerna och Miljöpartiet – yrkade på olika återremisser och när de inte fick gehör för nej till investeringen. L har sedan tidigare höjt rösten för ett företagsområde i Bäverbäcken i stället för bostäder.

– Det vi vänder oss mot har att göra med det motståndet. Det blir så hiskeligt dyrt att höja vägen för att få till tunneln på ett rimligt djup. Man hoppas få statsbidrag men oavsett om det är Tyresö eller staten som betalar så beräknas det kosta en kvarts miljard och det tycker inte vi är rimligt. Vi måste hushålla med resurserna, säger Mats Lindblom (L).

Han anser att andra alternativ borde utredas vidare. MP vill att ombyggnaden ska ske på ett annat sätt.

– Vi hade absolut inte sagt ja till bostäder i Bäverbäcken om vi hade vetat vad det skulle medföra i kostnad och vägens utformning. Det är vansinnigt mycket pengar det handlar om – nästan en kvarts miljard – och det är själva tunnelbygget som driver upp priset, säger Marie Åkesdotter (MP).

Partiet vill bland annat utreda en lösning där in- och utfart av motortrafik till det nya området bara sker i förlängningen av Bollmoravägen samt se en utbyggnad av gång- och cykelbanan norr om Tyresövägen mellan Bäverbäcken till Sidvallsvägen, där det finns en tunnel i dag.

Kommunen står inför stora investeringar också på andra håll, konstaterar Åkesdotter.

– Vi måste rikta pengarna dit de gör mest nytta.

Fullmäktige väntas besluta i pengafrågan i kväll, torsdag.