Planen har länge varit att byta ut de gamla spårvagnsmodellerna, där två separata vagnar kopplas ihop med varandra. Det rapporterade GöteborgDirekt senast om i samband med dödsolyckan i Biskopsgården i augusti, då en man avled efter att han ramlat mellan de två vagnarna och blivit fastklämd.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/utredning-efter-dodsolyckan-i-biskop-laggs-ner/repujo!fYlTD2L84CkhzX01qJEKA/

Tanken var att byta ut de gamla modellerna i takt med att de nya spårvagnarna levereras från fabriken. Men under torsdagen meddelade Göteborgs spårvägar att förloppet snabbas på. Och att den allra äldsta modellen, M28, tas ur bruk redan i eftermiddag.

Rostskador upptäcktes

Beslutet grundar sig i att omfattande rostskador upptäckts på vagnarna.

– Det var när man höll på att skrota vagnarna som problemet upptäcktes. Då togs ett beslut att göra en besiktning av de vagnar som är i trafik. De första 15 vi tittade på var angripna av rost, då beslutade vi oss för att ta bort samtliga ur trafik, säger Robert Lindberg, pressansvarig Göteborgs spårvägar.

Åtgärden kommer att innebära påverkan på spårvagnstrafiken.

– Vi behöver planera om trafiken och kommer köra fler enkelvagnar under en period. Vi tar hänsyn till hur resandet ser ut när vi lägger planeringen och kommer göra allt vi kan för att resenärerna ska påverkas så lite som möjligt, säger Niclas Olsson, affärschef för spårvagnstrafiken på Västtrafik, i ett pressmeddelande.

Bland annat drar man helt in linje 14 som i dagsläget trafikerar sträckan Wieselgrensplatsen-Centrum-Kortedala. Linjen startade i februari med syftet att minska trängseln i spårvagnstrafiken under brinnande coronapandemi.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/ny-sparvagnslinje-mellan-kortedala-och-hisingen/repubh!pKmvpMirNLoGH0y4mkWaqQ/

Påverkan till nästa år

Även linje 13 kommer att påverkas. Tanken var att den linjen skulle gå tillbaka till att köra sin ordinarie linjesträckning som planerat i december, men så kommer det inte bli. Linjen kommer fortsatt att åka mellan centrum och Saltholmen.

Västtrafik räknar med att spårvagnstrafiken kommer att vara påverkad av den längre tillgången till spårvagnar fram till nästa höst.

M29 blir kvar

Innebär det nu att man inte kommer se den gamla modellen, med två vagnar som kopplas på varandra, i trafiken längre?

Nej, svarar Robert Lindberg.

– Modellen M29 är också konstruerade så och de är i mycket bättre skick. De kommer att fortsätta trafikera spårvagnslinjerna ett par år till, säger han.