Sedan Mitt i Lidingö berättat om den kaotiska situationen när stadens kommunala hemtjänst omorganiserades har både anhöriga och äldre hört av sig och bekräftat bilden av den stress och oreda som personal har tecknat.

En man berättar att hans hustru som önskat enbart kvinnlig hjälp vid dusch, ändå fått manlig personal. Flera berättar om hur förseningar och ny personal, ofta flera gånger per dag, skapat förvirring och gör att gamla känner sig överkörda.

För 96-åriga Britta Johansson förmörkades påskhelgen av en matleverans uteblev.

– Det var förskräckligt, säger hon.

Britta Johanson skrev enligt överenskommelse en inhandlingslista till hemtjänsten på tisdagen. Maten skulle komma två dagar senare, på skärtorsdagen.

– Men på skärtorsdagen ringde de och sade att de inte skull hinna förrän på påskafton, säger hon.

Påskafton kom men inte Brittas matkasse.

– Hade jag inte haft min dotter som kom upp från Östergötland hade jag suttit utan mat hela helgen.

Britta Johansson är noga med att hon inte är kritisk mot personalen. Hon tycker ändå att det är viktigt att händelsen blir känd.

– Tänk om det här hade drabbat en dement människa som inte haft någon nära som kunde hjälpa. Man är utlämnad när man är gammal.

Hon tycker också att situationen i hemtjänsten är rörig.

– Det tråkiga är att det kommer nya personer hela tiden. De har visir och munskydd. Jag hör dåligt. Jag säger ingenting. Men med många nya blir det svårt att höra vad de säger bakom visiret och munskyddet.

Vad tycker du ska göras?

– Jag tycker att politikerna ska följa med personalen ut och prya, så får de se hur det är.

Fick du din påskmat någon gång?

– Nej, den har inte kommit än. Nu ska jag lämna en ny matbeställning men jag vet inte om det är någon idé.