Det här är en debattext på Mitt i. Åsikterna som framförs är skribenternas egna.

I Mitt i den 9 mars, skriver Fredrik Saweståhl (M), att han är emot att regionen utreder tunnelbana till Tyresö.

Har han, som regionfullmäktiges vice ordförande, ens koll på vad regionen gör? Någon utredning om just tunnelbana till Tyresö finns nämligen inte.

Fakta är att regionen har börjat titta på framtida spårutbyggnad i kollektivtrafiken. Man har utgått från restid, kapacitet samt stadsutvecklingsfrågor. Av 52 förslag ska 12 analyseras vidare, där ingår Tyresö. Det handlar om att göra kollektivtrafiken för Tyresöborna snabbare och smidigare.

Marie Åkesdotter (MP) är ordförande hållbarhetsutskottet i Tyresö.

Marie Åkesdotter (MP) är ordförande hållbarhetsutskottet i Tyresö.

Viktor W. Bardun

Vilken spårlösning som kan uppfylla dessa krav är alldeles för tidigt att säga. Det vi vet är att busstrafiken inte räcker på sikt, vilket både kommunens och regionens utredningar visar. Det bygger inte på någon mångdubbling av byggandet, som Saweståhl påstår, utan på att Tyresö tuffar på ungefär som nu, samt att fler får möjlighet att välja kollektivtrafik framför bilen.

Att utreda framtida spår står inte på något sätt emot att busstrafiken också behöver utvecklas, både på kort och längre sikt. Vi behöver fler bussar både till city och på tvären. Ett viktigt projekt är nya busskörfält på Nynäs­vägen, som kan korta restiderna i rusning betydligt. Här kunde man hoppas att Saweståhl ville hjälpa till att få fart på ett projekt som länge stått och väntat på klartecken.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm.

Pekka Pääkkö

Men när det väl gäller sätter Moderaterna alltid bilens framkomlighet först. Moderaternas stöd till utvecklad kollektivtrafik tror vi på när vi ser det.