I dag genomförs en omröstning i Trafiknämnden om regleringen av elsparkcyklar i Göteborgs stad. Trafikkontorets förslag kring reglering med ett tak på 8 000 elsparkcyklar innebär en tillfällig pragmatisk lösning som tar hänsyn till både stadens behov och operatörernas förutsättningar inom det legalt osäkra ramverk som i dag appliceras på delade mikromobilitetstjänster. Mot den bakgrunden uppmanar TIER och Voi politiker i Göteborg att rösta igenom Trafikkontorets förslag på antal elsparkcyklar.

Ett lägre tak än i Trafikkontorets förslag riskerar att öka incitamenten för respektive uthyrare att placera sin fordonsflotta centralt där användningsgraden är högst. Därmed skulle inte problem med parkering centralt i staden lösas helt och tillgången till elsparkcyklar längre ut från stadskärnan skulle kunna försämras kraftigt. Operatörernas incitament att investera i innovation och långsiktiga lösningar skulle samtidigt kunna minska.

Utmaningarna i branschen måste fortsatt hanteras på flera olika sätt. TIER och Voi har i kraft av att vara de två största operatörerna i Sverige gjort en rad åtgärder för att förbättra trafiksäkerhet och öka tillgänglighet tillsammans med svenska städer. Förra året gjordes över 26 miljoner resor med elsparkcyklar i Sverige. Både nattarbetare, som vårdanställda, och särskilt kvinnor, har meddelat oss att resor med delade elsparkcyklar och elcyklar upplevs som ett säkert transportsätt på natten. Vi vill därför undvika den fullständiga nedstängning under stora delar av kvällen och natten som också föreslagits av Trafikkontoret i Göteborgs stad.

Vi ser också en rad konkreta åtgärder som kan öka säkerheten just nattetid:

• Fortsatt hastighetsbegränsning på kvällar och nätter, ner till 15 km/h från 20 km/h.

• Fortsatt hastighetsbegränsning på gågator samt med kommunen utvalda platser alla dagar/tider, 6 km/h.

• Reaktionstest eller bekräftelse från användaren att hen inte är påverkad inför resa på kvälls- och nattetid under helgen, de som inte kan åka elsparkcykel hänvisas till taxi.

• Beslut tillsammans med Trafikkontoret om att temporärt stänga av elsparkcyklarna i utvalda områden med restauranger, barer och nattklubbar 00.00-05.00 natten till lördag och söndag.

• Gemensam informationskampanj för nykterhet i trafiken tillsammans med Göteborgs stad och NTF.

• Inledande av process där Trafikkontoret tillsammans med operatörer, sjukhus och polis samlar in data inför och efter olyckor för att se vad som förorsakat olyckan. Ett kunskapsunderlag som kan användas för att bättre förstå hur olyckor kan förhindras för mikromobilitet i stort.

• Tillsammans verka för ett införande av en promillegräns på nationell nivå för elsparkcyklar och elcyklar likt Finland ochNorge nu ser över möjligheten för.

TIER och Voi hoppas kunna fortsätta utveckla tjänsten med delade elsparkcyklar på ett säkert sätt och bidra till Göteborgs gröna omställning. Det sker på sikt bäst genom upphandling, en så kallad koncessionsupphandling (LUK), av de operatörer som erbjuder bäst lösningar och teknologi. I likhet med andra stora städer i Europa som exempelvis Paris, London och inom kort Trondheim och Oslo.