I mars låg den automatiska betalningen av boendeparkering nere, vilket ledde till att inga pengar kom in.

Ett 20-tal sundbybergare fick P-böter som de inte skulle ha, om totalt cirka 10 000 – 15 000 kronor.

– Vi har valt att kontakta dem och återbetala pengarna så att de inte ska vara drabbade, säger Cecilia Wallenius, trafikchef på Sundbybergs stad.

Hennes analys är klar och utan pardon: Systemet kommer att strula igen.

Samtidigt har det visat sig svårt att hålla koll på när det händer. Därför har staden nu slopat funktionen med autobetalning.

Andra leverantörer säger nej

Problemen har inte inneburit några större förluster för staden, enligt Cecilia Wallenius.

– Det är någon dag som vi inte har fått in den här boendebetalningstaxan, men det är väldigt lite.

Hon berättar att hon har hört sig för med andra systemleverantörer. Alla har sagt att det inte finns någon garanti för att stadens upplägg med autobetalning ska fungera.

– De vill inte ens erbjuda den här tjänsten.

Borde inte staden ha känt till det redan innan lösningen kom på plats?

– Den leverantör vi har i staden upplyste aldrig oss om att det kunde finnas problem. Det var ny information.

Ni dubbelkollade inte på annat håll?

– Nej, precis. Vi utgick från att det skulle funka. Ingen tänkte ens tanken att det inte skulle det.

Polisen säger också nej

När Mitt i intervjuade Cecilia Wallenius om problemen i somras, uppmanade hon drabbade att överklaga sina P-böter till polisen.

Det visade sig gå sådär.

– Polismyndigheten har inte samma syn på det som vi, utan anser att den som parkerar ska ha koll på det här, säger Wallenius i dag.

Enligt henne har ingen som drabbades i somras kontaktat staden efteråt. Däremot vet hon att en person har överklagat polisens beslut till tingsrätten – och fått rätt.

– Polismyndigheten valde att inte gå vidare till hovrätten. Om det däremot dyker upp fler sådana här fall avser de att göra det.