Sara Svanström (L) tycker att landstinget ska lägga ut för Trafikverket. Foto: Mitt i/SLL

Förslaget vill trimma Citybanan för pendeltåg

Citybanans sega signalsystem är ett hinder för fler pendeltåg – och i regeringens nya infrastrukturpaket finns ingen uppgradering med. Nu tycker Liberalerna att landstinget ska lägga ut för Trafikverket och betala för investeringen.

  • Publicerad 15:47, 4 jun 2018

Citybanan, den nya järnvägen genom stan där pendeltågen går, togs i bruk förra året, men signalsystemet är ändå inte ”upp to date”.

Det gör att man inte kan köra maximalt många pendeltåg.

– Det är jättedåligt att en uppgradering inte ingår i regeringens infrastrukturplan. Det är tydligt att de inte satsar på Stockholmsregionen, säger Sara Svanström (L) vice ordförande i landstingets trafiknämnd.

Nu föreslår Liberalerna att man tar 100 miljoner kronor av trafiknämndens överskott och ser till att få en intrimning av  signalsystemet gjord.

Då skulle man kunna köra 18-20 tåg per timme i vardera riktningen, mot dagens 16.

Lägger ut för Trafikverket

Pengarna räknar de med att få tillbaka av Trafikverket, vars ansvar det är att hålla järnvägen i gott skick.

För låg standard på järnvägen

Sara Svanström

Och det tycker inte Liberalerna att Trafikverket gör:

– Nej, det är för låg standard på järnvägen, främst signalsystem, växelfel och problem med kontaktledningar, säger Sara Svanström.

De har även förslag på hur störningarna i pendeltågstrafiken ska minimeras. Bland annat snabbare insatser av polis och väktare vid spårspring, sms-meddelanden eller flash-meddelanden vid störningar och att Trafikverket ska stå för kostnaderna för resegaranti och ersättningstrafik vid omfattande förseningar.