– Nuvarande klubbchefsroll är för bred ansvarsmässigt. Micke kommer att jobba renodlat med sportsliga frågor medan Lena ska jobba mer med marknad, sponsorer, varumärke och sådant, förklarar Sollentuna FK:s ordförande Stefan Dahlgren.

Tanken, förklarar han, är att utveckla Sollentuna FK vidare i enlighet med föreningens övergripande strategier: Så många som möjligt, så länge som möjligt, så bra som möjligt.

– Mycket är jättebra redan nu, men vi ska ta nästa steg. Fotboll är vår kärnverksamhet och vi tar stort ansvar i Sollentuna, men vi vill ta ännu mer samhällsansvar, säger Stefan Dahlgren.

Lyfte Sanktan

Lena Whitman har lång erfarenhet inom främst marknad och kommunikation, och hon har jobbat nära fotbollen under många år i sin roll som sponsorchef på Expressen där hon var med och lyfte Sanktan som varumärke och turnering.

– Det här känns både spännande, pirrigt och kittlande kul! Jag är otroligt glad och stolt över förtroendet att få bli klubbchef över en så stor och fin förening som Sollentuna FK, säger hon till Sollentuna FK:s hemsida.

Hennes övergripande mål är att Sollentuna FK ska bli en förebild inom svensk klubbfotboll, och hon hoppas kunna bidra med kunskap, erfarenhet, och nya idéer.

– Men först och främst vill jag lära känna klubben och mina nya medarbetare på kansliet. Hälsa på alla tränare, ledare, spelare och alla som är engagerade i klubben och inte minst våra partners och sponsorer.

Cirkel sluts

55-åriga Lena Whitman är bosatt i Bromma, men hennes nya arbete blir ändå lite som att sluta cirkeln.

– De blå löparbanorna på Sollentunavallen var som mitt andra hem när jag kom till Stockholm. Då tränade och tävlade jag för Turebergs Friidrottsklubb. Och min äldsta son Max spelade för Sollentunas A-lag för några år sedan, och då såg jag självklart varje match från läktaren, säger hon.