Hallonbergaren Praphai Gröndahl säger sig inte vara så insatt i politik. Men det finns i alla fall en fråga som engagerar henne.

– Klimatet har blivit mer och mer viktigt, i mitt jobb är det en väldigt stor fråga.

Som den fastighetsskötare hon är nämner Praphai digitalisering och värmeanpassningar som två exempel. På fritiden reser hon kollektivt, men till kneget tar hon bilen.

– Det är lite svårt att inte köra bil, konstaterar hon.

Högt i rankning

Sett till Sundbybergs totala mängd utsläpp är personbilarna den värsta källan, med sammanlagt 48 753,6 ton koldioxid åren 2015–2019. Enligt Sundbybergs stads årsredovisning har också utsläppen från stadens egna fordon ökat mellan 2020 och 2021.

Samtidigt har koldioxidutsläppen minskat med i snitt 5,17 procent per år i Sundbyberg, sedan Parisavtalet skrevs 2015. Av Sveriges 290 kommuner står Sundbyberg faktiskt för den elfte högsta minskningstakten för utsläpp den berörda perioden.

Men räcker det? Nej, menar Världsnaturfonden WWF som har varit med och sammanställt statistiken.

– Sundbyberg har helt klart stora utmaningar, konstaterar Madeleine van der Veer, ansvarig för samhällspolitik på organisationen.

Visserligen ser staden ut att kunna uppfylla Parisavtalets mål om max 1,5 graders global uppvärmning. För att nå dit krävs dock en dubblering av utsläppsminskningstakten: drygt 12 procent per år, enligt WWF:s samarbetsorganisation Våra barns klimat. Siffran baseras på den senaste tillgängliga statistiken och gäller från och med år 2020.

För Sverige i stort råder hårdare bud: minskningstakten måste öka från 1,19 till 21 procent per år.

– Självklart har staten ett jättestort ansvar. Därför vill vi att regeringen ska sätta en nationell utsläppsbudget, säger Madeleine van der Veer.

Men även på kommunal nivå måste förändringar till. Så vad göra?

Hårdare krav

Satsa mer på cykel-, gång- och kollektivtrafik och låt bli att ge bilen företräde, föreslår van der Veer. Hon vill också att staden ställer hårdare krav på byggaktörerna; även industri- och byggsektorns arbetsmaskiner är bland de största utsläppsbovarna.

– Det är inte representativt om man tittar på nationell nivå.

https://www.mitti.se/nyheter/sumpan-samst-i-lanet-pa-laddpunkter-sa-ska-elbilisterna-blidkas/repvba!AV5G4vQ6xBLBAnYqfJei7A/

Vilken roll klimatet faktiskt får på valdagen återstår att se. Men kanske har frågan potential att locka en och annan nykomling till valurnan?

– Alla kan nog tänka till om klimatet, även de som inte är så insatta i politik, tror Praphai Gröndahl.

https://www.mitti.se/nyheter/mitt-is-bevakning-av-valet-2022/repvdn!CLTEemuLyPyyjLSEM658Eg/