Från och med nästa vecka övergår Westerlundskas gymnasieelever delvis över till fjärr- och distansundervisning. Eleverna kommer att turas om att vara på plats i lokalerna fram till jullovet.

Planen är att årskurs 3 har fjärr- och distansstudier vecka 49, årskurs 2 vecka 50 och årskurs 1 vecka 51.

– Det är för att minska smittspridningen och framförallt kopplat till trängseln i skolan. Det här är en förebyggande åtgärd. Det är också kopplat till de allmänna råden som vi har i regionen, säger Carina Westh som är verksamhetschef för gymnasieskolan på utbildningsförvaltningen i Enköping.

Fjärr- och distansstudierna införs på WGY sedan ett beslut från regeringen gjort det möjligt för gymnasieskolorna i landet att undervisa på distans om det sker för att undvika trängsel och förhindra smittspridning.

Enligt smittskyddsenheten i region Uppsala finns det ingen stor smittspridning på Westerlundska gymnasiet idag. Distansundervisningen ska ses som en förebyggande åtgärd för att minska den trängsel som råder framförallt kring matsituationen på skolan.

– Man har vidtagit åtgärder från skolledningens sida tillsammans med matpersonalen och man har delat upp och förlängt mattiderna för att försöka lätta på trycket kring matsituationen, säger Carina Westh och tillägger:

– Trots åtgärderna uppstår det köer när elever ska in och ut ur matsalen och den här frågan har lyfts av både elever och personal, att det är en utmaning att hålla avstånd. Och det finns en oro för att det kan bidra till smittspridning.

Ska störa så lite som möjligt

Schemat för fjärrundervisningen är enligt ett pressmeddelande från Utbildningsförvaltningen lagt för att störa studierna så lite som möjligt. Elever som exempelvis går praktiska program kommer att få teoretiska studier under distansveckan och mer praktiska moment när de är på plats.

– Det är viktigt att betona att fjärr- och distansundervisningen inte är menad att bli permanent. När utbildningsminister Anna Ekström presenterade den här åtgärden återkom hon till att närundervisning ska vara normen i gymnasieskolan. I den frågan har gymnasierna i hela regionen samma inställning, alltså att sträva mot så mycket närundervisning av eleverna som möjligt, säger Carina Westh.