Eric André, Sverigechef på Voi, tycker inte att Daniel Helldéns senaste förslag löser några problem.

Voi:s chef om nya avgifterna "Löser inga problem"

Staden vill ha en avgift på 1400 kronor per elsparkcykel. "Plakatpolitik" menar Eric André, Sverigechef för Voi.

  • Publicerad 09:28, 15 apr 2021

Stockholm stad har precis presenterat ett nytt förslag för att få ordning bland elsparkcyklarna. I korthet handlar det om att ta ut en avgift för varje skoter på 1400 kronor samt att reglera vart man kan parkera.

Voi: för hög avgift

Eric André är Sverigechef på Voi. Han menar att företaget inte är emot att bidra till staden. Snarare tvärtom. Men att avgiften på 1400 kronor är alldeles för hög; flera gånger högre än vad man kan få betala i andra europeiska städer.

– Vi har redan investerat i ställ för el-sparkcyklar och tillsammans med branschen också startat en parkeringspatrull för att se till att skotrana står rätt. Det har redan gett resultat. Inför sommaren har vi sagt att vi är villiga att tredubbla den investeringen.

Det är plakatpolitik

Att ålägga elsparkcykelföretagen med en avgift på 1400 kronor, tycker han är plakatpoltik mer än någonting annat. Pengarna kommer inte att lösa de utmaningar som Voi och andra aktörer, tillsammans med staden, står inför.

– Vi tycker det är bättre att vi gör den investeringen i parkeringslösningar istället för att man betalar en hög avgift till staden där man inte exakt vet var pengarna hamnar sen. 

Så påverkas priserna

Att en hög avgift skulle minska antalet skotrar i stan tror Eric André inte alls. 

– Vi vet hur många användare vi har varje dag och anpassar utbudet därefter.

Hur tror du priset på en tur med elsparkcykel påverkas? 

–Priset och kvaliteten på vår service kommer inte påverkas och användarupplevelsen kommer att vara den samma.

Daniel Helldén (MP) tycker att elsparkcyklarna är ett väldigt smidigt sätt att ta sig fram på. Foto: Stefan Källstigen

Mellan Malmö och Göteborg

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) säger att staden baserar sin avgift dels på hur mycket plats en skoter tar och sedan har man jämfört med Malmö och Göteborg och lagt sig mittemellan. Dessutom är det en årsavgift. Företagen kan ansöka om ett kvartal i taget och betala därefter.

– Avgiften ska vi använda för att förbättra parkeringssituationen och framkomligheten för Stockholmarna.

Kortare promenader

Att du kan plocka upp en skoter lite var som helst och sedan lämna den varsomhelst har varit tjusningen med elsparkcyklar. Men att efterfrågan skulle påverkas när man gör det svårare tror trafikborgarrådet inte.

–  Det ska vara lika smidigt som det varit. Att du kan behöva gå femtio eller hundra meter för att få tag i en skoter är ingen fara, säger Daniel Helldén.